Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

W 2019 roku najtańsze oferty w przetargach GDDKiA za drogie średnio o 22%

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.06.2019

 

W 2019 roku najtańsze oferty w przetargach GDDKiA za drogie średnio o 22%
fot. LD

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Od początku 2019 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otworzyła oferty w osiemnastu przetargach, które przekraczały swoją wartością unijne progi i dotyczyły budowy lub rozbudowy dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. Większość z nich została unieważniona, a w zaledwie trzech z nich pojawiły się propozycje, które mieściłyby się w budżecie przewidzianym przez zamawiającego.
W lutym br. publikowaliśmy tekst dotyczący przetargów GDDKiA, w których do otwarcia ofert doszło w 2019 roku. Już wtedy (po 1,5 miesiąca) statystyki były bardzo niepokojące (tekst można znaleźć tutaj). Po ok. 5 miesiącach sytuacja nie wygląda jakby miała się poprawić. Wcześniej we wszystkich przetargach brakowało ok. 200 mln zł, a teraz ta kwota wzrosła do ponad 570 mln zł.

Poniżej publikujemy wykres, na którym można zauważyć, jak bardzo różniła się wycena inwestycji, przez wykonawców i przez Generalną Dyrekcję, w których oferty otwarto w 2019 roku, a ich budżet opiewał na więcej niż 40 mln zł. Tylko w dwóch z nich pojawiły się propozycje mieszczące się w szacowanym budżecie.
 
Na wykresie brakuje jeszcze dwóch postępowań, w których oferty otwarto w tym roku, których wartość przewyższała unijne progi, ale nie przekraczała 40 mln zł.
Pozostałe przetargi
Droga Inwestycja Najtańsza oferta (mln zł) Budżet GDDKiA (mln zł) Status
DK-28 Obwodnica Chełmca 55,170 32,612 Przetarg unieważniony
DK-94 Rozbudowa odcinka Modlnica – Giebułtów 35,490 36,001 Podpisano umowę

Fala unieważnień

W związku z tak dużymi różnicami w szacowaniu kosztów przez wykonawców i Generalną Dyrekcję, mała część z tych postępowań zakończyło się podpisaniem umowy.
Status inwestycji GDDKiA dot. budowy dróg powyżej progów unijnych, w których otwarto oferty w 2019 roku
Przetargi Liczba Wartość (mln zł) Procent całego budżetu w 20 przetargach
Unieważnione 9 1619,408 37%
Zakończone podpisaniem umowy 5 1782,587 40%
W toku (po otwarciu ofert bez wybranego wykonawcy) 3 862,524 19%
W toku (po otwarciu ofert z wybranym wykonawcą) 1 170,428 4%
Suma 18 4476,304 100%

Postępowania w toku

Aktualnie trwają cztery przetargi na realizację dużych zadań na polskich drogach krajowych, ekspresowych i autostradach, w których poznaliśmy już zestawienie potencjalnych wykonawców. Trzy z nich są po otwarciu ofert, ale nie wybrano w ich jeszcze najkorzystniejszej propozycji.

Najniższe szanse na pozytywne zakończenie ma postępowanie dotyczące rozbudowy DK-28 na odcinku Przemyśl – Medyka. W tym przypadku zestawienie potencjalnych wykonawców poznaliśmy 5 lutego br., a najtańsza propozycja przekraczała budżet GDDKiA (równy ok. 85 mln zł) o niemal 20 mln zł.

Pozostałe dwa projekty, w których otwarto oferty, ale nie wybrano najlepszej z nich, to druga część S14 Zachodnia Obwodnica Łodzi oraz powtórzony przetarg na rozbudowę DK-94 w Olkuszu. Propozycje w tych postępowaniach poznaliśmy kolejno na początku kwietnia i na końcu maja. W obu przypadkach budżet został jednak znacznie przekroczony (S14: ok. 53 mln zł, DK-94: ok. 40 mln zł). Oznacza to, że tu najprawdopodobniej też możemy spodziewać się unieważnień.

Inwestycją, która ma największe szanse na rychłe zawarcie kontraktu, jest budowa mostu na DK-75 w Kurowie w województwie małopolskim. Tam, mimo przekroczenia budżetu o 18,7 mln zł, zamawiający zdecydował się na wybór najkorzystniejszej oferty, co prawdopodobnie doprowadzi do zawarcia umowy.

GDDKiA prowadzi jeszcze 5 inwestycji, w których nie doszło do opublikowania listy firm, które chcą je zrealizować. Są to:
  • dokończenie obwodnicy Marek w ciągu S8,
  • budowa S11 Koszalin Południe – Bobolice,
  • budowa S11 Zegrze Pomorskie – Koszalin Południe,
  • budowa S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie,
  • powtórzony przetarg na budowę południowej jezdni A18 Olszyna – Golnice.
Firmy nie ryzykują

W opisywanych postępowaniach do GDDKiA trafiły łącznie 97 ofert od firm i konsorcjów, które chciały zrealizować inwestycje. Niestety tylko ok. 6% (czyli 6 ofert) mieściło się w przewidzianych przez zamawiającego budżetach. Dodatkowo pojawiły się one tylko w trzech postępowaniach:
  • budowa obwodnicy Praszki w ciągu DK-45 w województwie opolskim (4 oferty w budżecie),
  • budowa A1 Bełchatów – Kamieńsk w województwie łódzkim (1 oferta w budżecie),
  • rozbudowa DK-94 Modlnica – Giebułtów (1 oferta w budżecie).
Taka sytuacja ma związek przede wszystkim z kłopotami w branży budowlanej i wzrostem cen zarówno materiałów, jak i pracy. Ponadto wykonawcy, aby ochronić się przed problemami finansowymi, zaczęli mocniej uwzględniać ryzyko związane z realizację projektów. Z kolei na początku roku mogło się wydawać, że GDDKiA mimo to planuje przerzucać jeszcze większe ryzyko na budowniczych. W przetargach zaczęło pojawiać się m.in. kryterium dotyczące przejęcia przez wykonawcę części ryzyka związanego z przedłużeniem okresu realizacji ze względu na niekorzystne warunki atmosferyczne. Tak jak można było się spodziewać, wszyscy oferenci przystawali na ten warunek, jednocześnie zwiększając cenę o ewentualne kary, które mogłyby zostać nałożone z uwagi na jego niedotrzymanie.

Teraz GDDKiA zapowiada bardziej partnerskie podejście, a zdjęcie części ryzyka z wykonawcy ma poskutkować spadkiem cen (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). W praktyce okazało się to jednak powrotem do sytuacji gdzie jedynym kryterium (już również w przetargowej dokumentacji) stała się cena. Tak jest np. w przypadku powtórzonego postępowania na budowę południowej jezdni odcinka autostrady A18 w województwie lubuskim (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).

Podsumowanie

Zestawienie danych dotyczących przetargów GDDKiA (powyżej progów unijnych, dot. budowy dróg), w których oferty otwarto w 2019 roku:
  • Poznaliśmy propozycje cenowe w 18 takich inwestycjach
  • 9 z nich zostało dotychczas unieważnionych
  • Najtańsze oferty w tych przetargach przekraczały budżet GDDKiA średnio o 22%
  • Całkowity budżet GDDKiA na te projekty wynosił 4434,947 mld zł
  • Łącznie we wszystkich tych przetargach brakowało 0,570 mld zł, czyli ok. 13% całego budżetu
  • We wszystkich tych przetargach do zamawiającego dotarło 97 oferto, z których 6 mieściło się w budżecie GDDKiA
  • Generalna Dyrekcja otrzymała propozycje mieszczące się w budżetach tylko w 3 z 18 przetargów

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5