Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Zagranica - Norwegia

W Norwegii bliżej powstania najdłuższego na świecie podwodnego tunelu drogowego

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 21.01.2023

PARTNERZY DZIAŁU


 

W Norwegii bliżej powstania najdłuższego na świecie podwodnego tunelu drogowego
Mat. Statens vegvesen

Więcej z regionu:

Norwegia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Norwegia przystępuje do budowy najdłuższej i najgłębszej na świecie podmorskiej przeprawy drogowej. Tunel dla samochodów, który będzie biegł pod fiordami, ma mieć 27 km. Obiekt znajdzie się prawie 400 metrów pod poziomem morza. Roboty mają ruszyć jeszcze w tym roku.
Ogromny projekt podwodnego tunelu o długości 27 km jest już w toku. Po latach planowania, Norwegia przyznaje, że jest wreszcie gotowa wybudować najdłuższe odcinki tunelu drogowego pod powierzchnią morza. Obiekt powstanie w ciągu autostrady E39 Rogfast. Tunel zastąpi aż dwie przeprawy promowe.

 Mat. Statens vegvesen

Po ukończeniu tunel Rogfast stanie się najdłuższym i najgłębszym podmorskim tunelem drogowym na świecie. Maksymalne nachylenie wynosi pięć procent, a w najgłębszym miejscu droga biegnie 392 metry poniżej poziomu morza.

Tunel Rogfast jest częścią inwestycji związanej z przebudową autostrady E39. Nowe rozwiązanie całkowicie uniezależni kierowców od korzystania z promów kursujących między fiordami. Tunel zostanie zbudowany pod fiordem Bokna, aby zastąpić dwa połączenia promowe spowalniające ruch. Droga jest najbardziej ruchliwą trasą wzdłuż norweskiego wybrzeża i łączy Kristiansand (drugi co do wielkości port Norwegii) i Trondheim.

Plany powstania tunelu zostały zatwierdzone w 2017 r., a budowa rozpoczęła się w 2018 r. Zgodnie z pierwotnym planem obiekt ma być gotowy w 2026 roku. Data ta jest jednak już nierealna. Inwestycję prowadzi Statens Vegvesen (państwowa służba drogowa). Pod koniec 2022 roku poinformowała ona o podpisaniu pierwszych dużych kontraktów z firmami budowlanymi.

Skanska jako pierwsza otrzymała w grudniu 2022 roku kontrakt na budowę północnego odcinka tunelu o długości 18,5 km i dwóch kilometrów dróg dojazdowych. To pierwszy z trzech dużych kontraktów na budowę podwodnej przeprawy. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku i ma zakończyć się jesienią 2029 roku. W styczniu Norwegia podpisała z kolei drugi ważny kontrakt z firmą Implenia Norge. Kontrakt dotyczy budowy południowej części między Randaberg na południu a Bokn na północy. Po ukończeniu wszelkich technicznych instalacjach cały tunel o długości 27 km mógłby zostać oddany do użytku w 2031 roku.

Przez tunel ma w przyszłości przejeżdżać do 13 000 pojazdów dziennie. Dzięki tunelowi czas podróży ze Stavanger do Bergen skróci się o około 40 minut. To czas, który jest obecnie potrzebny na oczekiwanie w terminalu promowym. Norweska inwestycja przyćmi najdłuższy jak dotąd tunel drogowy na świecie - tunel Lærdals o długości 24,5 km.

Tunel będzie się składał z dwóch równoległych nitek dla samochodów, z których każda będzie się składać z dwóch pasów ruchu. Wyzwaniem dla projektantów było zaprojektowanie urządzeń i rozwiązań zapewniających cyrkulację powietrza w morskich głębinach. Koszty w 2020 roku oszacowano na prawie 20,60 mld koron, czyli ponad 8,6 mld zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5