Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

W tym roku ruszą przetargi na 435 km dróg

| Redakcja źródło: RI/GDDKiA 09.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

W tym roku ruszą przetargi na 435 km dróg
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić w tym roku przetargi na budowę 435 km dróg. Ich wartość to ok. 20 mld zł. Będą poszukiwani wykonawcy m.in. S14, S19 na Podlasiu i Podkarpaciu czy S7 za Płońskiem.
W sumie w planach jest uruchomienie przetargów na 17 odcinków dróg: obwodnic, dróg ekspresowych i autostrad. To trasy, które mają zapewnione finansowanie w ramach PBDK na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).

Jak podaje inwestor, w planach są przetargi na 172 km drogi ekspresowej S19 na terenie woj. podlaskiego i podkarpackiego, blisko 60 km S7 na Mazowszu i w Małopolsce, prawie 50 km S11 w woj. zachodniopomorskim, blisko 47 km S1 w woj. śląskim czy ponad 37 km autostrady A2 w stronę Siedlec.

Ma także ruszyć przetarg na ostatni w ciągu S3 odcinek umożliwiający dojazd do Świnoujścia, a także fragment S14 domykający zachodnią obwodnicę Łodzi (poprzednie postępowanie zostało unieważnione). Większość tych inwestycji ma być realizowana w systemie projektuj i buduj.

Szczegółowa lista

Pełna lista planowanych przetargów przedstawia się następująco:
S14 w. Łódź Teofilów - DK91 w m. Słowik, ok. 16,3 km (Zach. Obw. Łodzi)
S11 w. Koszalin Zachód - w. Bobolice, ok. 49,5 km
S1 w. „Kosztowy II” w Mysłowicach - w „Suchy Potok” w Bielsku–Białej, ok. 39,7 km
DK79 Obwodnica Zabierzowa , ok. 10,2 km
S7 Płońsk – Czosnów, ok. 34,6 km
S19 w. Dobrzyniewo Duże – w. Białystok Zachód z odc. DK65 w. Dobrzyniewo Duże – Sochonie, ok. 17 km
S5 Ornowo – Wirwajdy, ok. 5 km
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza (przebudowa DK1), ok. 6,9 km
S19 w. Rzeszów Południe – w. Babica, ok. 10,3
DK75 odc. I – II etap łącznika brzeskiego między Brzeskiem a Nowym Sączem, ok. 3 km
S7 Moczydło (gr. woj. świętokrzyskiego) – Szczepanowice, ok. 24 km
S19 Choroszcz (w. Białystok Zachód) – Ploski, ok. 53,5 km
S19 Kuźnica (gr. państwa) – Sokółka, ok.17,1 km
S19 Ploski – Chlebczyn, ok. 74,2 km
A2 w. Ryczołek (koniec obw. Mińska Maz.) – Siedlce, ok. 37,5 km
S3 Świnoujście – Troszyn, ok. 32,9 km
S17 w. Drewnica - w. Ząbki, ok. 3,6 km.

Jak przypomina GDDKiA, w nowo ogłaszanych przetargach będą stosowane rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców. – Są to m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu. To pozwoli na korzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas – informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy GDDKiA.

Jak wyjaśnia, procedura odwrócona polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w tym niepodleganiu wykluczeniu. Weryfikacja podmiotowa, przed wyborem oferty najkorzystniejszej, na podstawie wszystkich przedłożonych dokumentów, dotyczy szczególnie tego wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona.

Bez klauzul rebusowych


Kolejnym czynnikiem jaki w ostatnich postępowaniach przetargowych wydłużał okres procedury wyboru wykonawcy były odwołania związane z zapisami umownymi, wyłączającymi stosowanie niektórych przepisów Kodeksu Cywilnego, konkretnie art. 357(1) KC, art. 358(1) §3 KC, art. 632 §2 KC w związku z wprowadzeniem waloryzacji umownej. Minister Infrastruktury w uzgodnieniu z Prokuratorią Generalną uwzględniając argumentację GDDKiA zgodził się na zmianę wzorca Szczególnych Warunków Kontraktu i wykreślenie postanowienia mówiącego wyłączeniu stosowaniu Kodeksu cywilnego w związku z wprowadzeniem waloryzacji.

Waloryzacja nowych kontraktów


W ostatnich dniach GDDKiA przedstawiła propozycję waloryzacji kontraktów. Będzie ona comiesięczna, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych, wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość wyniesie do 5 proc. kontraktu, a będzie ona obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS. Te dane posłużą do stworzenia tzw. koszyków waloryzacyjnych, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych.

Wśród wskaźników branych pod uwagę w tworzeniu „koszyków” znajdą się m.in. ceny produkcyjne paliwa, stali, kruszywa, średnie wynagrodzenia pracowników branży i inflacja. Co ważne, waloryzacja nie potrzebuje angażowania dodatkowych środków i zgody Ministerstwa Finansów. Pieniądze znajdują się w ramach rezerwy w kontraktach, a sama procedura usprawnia, ujednolica współpracę na placu budowy oraz wprowadza jednolity system waloryzacyjny.

Przypomnijmy, obecnie w fazie przetargu jest dwanaście zadań o łącznej długości ok. 130 km, a w realizacji jest 113 zadań o łącznej długości niemal 1425 km.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5