Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Zagranica - Wielka Brytania

W Wielkiej Brytanii budują drogi z plastiku. Mają być bardziej wytrzymałe od zwykłych

| Magdalena Romanowska źródło: RI/BBC 18.03.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

W Wielkiej Brytanii budują drogi z plastiku. Mają być bardziej wytrzymałe od zwykłych
fot. MacRebur

Więcej z regionu:

Wielka Brytania

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mnożąca się ilość odpadów, dryfujące na Oceanie Spokojnym wyspy śmieci wielkości państw, kampanie zachęcające do zaprzestania używania plastikowych słomek to tematy, których nie sposób uniknąć dziś w publicznej dyskusji. Jak się okazuje, mają one również sporo wspólnego z branżą drogową. Szkocki inżynier Toby McCartney założył firmę, która buduje drogi, używając do tego plastikowych butelek z recyklingu.
Firma MacRebur założona przez Szkota ma dwie misje: ponowne wykorzystanie zalewającego świat plastiku i ulepszenie asfaltu używanego do budowy nawierzchni drogowych na całym świecie. Pomysł na wykorzystania tego tworzywa do budowy dróg zrodził się w głowie Toby’ego McCartneya podczas jego charytatywnej pracy w Południowych Indiach. Jego zadanie było zbieranie odpadów i sprzedawanie ich, aby mogły być przetworzone i użyte ponownie.

Po powrocie do kraju, we współpracy z Gordonem Reidem oraz Nickiem Burnettem stworzył technologię przetwarzającą zgromadzony plastik, granulującą go i w efekcie tworzącą dodatek do zwykłego asfaltu. Mieszankę z granulowanego plastiku przetestował Toby McCartney, budując najpierw podjazd przy własnym domu.

Obecnie na rynku dostępne są trzy odmiany plastiku wykorzystywanego do budowy dróg. Jak czytamy na stronie MacRebur, tworzywo spełnia wszystkie wymogi drogowe i było testowane w porównaniu ze standardowym asfaltem, bitumem i bitumem modyfikowanym polimerami.

Ponieważ spalanie lub topienie plastiku nie byłoby zgodne z wymaganiami środowiskowymi, uplastycznianie i przetwarzanie plastiku odbywa się w taki sposób, by ograniczyć do minimum efekty uboczne w postaci emisji gazów czy toksyn.



Plastik używany do produkcji nawierzchni pochodzi z różnych źródeł: od firm, ale także z gospodarstw domowych. Granulki, w które jest następnie przekształcany, mają nie więcej niż 5 mm. Następnie mieszane są z opatentowanym przez MacRebur aktywatorem, który wiąże plastik z asfaltem. Tak powstała mieszanka trafia do producentów asfaltu. Jak podkreśla Toby McCartney, nigdy nie ujawni dokładnego procesu granulowania i wiązania plastiku.

Używanie plastiku pochodzącego z recyklingu zamiast bitumenu pozyskiwanego z ropy naftowej, nie tylko zmniejsza gromadzenie plastikowych odpadów, ale także zużycie paliwa kopalnego. Na stronie firmy znajduje się specjalny kalkulator, dzięki któremu można wyliczyć ile wyrzuconego plastiku i ile emisji CO2 może zaoszczędzić każdy kilometr wybudowanej w ten sposób drogi. Przykładowo 1 km drogi szerokiej na 5 m może wyeliminować 6 mln plastikowych butelek i zapobiec emisji 6 tys. kg CO2.

Według twórców „plastikowego asfaltu” ta nawierzchnia jest o 60 proc. bardziej wytrzymała niż ta składająca się ze standardowego asfaltu i może być użytkowana 10 razy dłużej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5