Wypełnione zostały wszystkie formalności niezbędne, by mógł ruszyć proces inwestycyjny dotyczący budowy obwodnicy Wałbrzycha. Miasto podpisało dziś z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę, na mocy której dostanie 300 mln zł dofinansowania. – Stoimy w blokach startowych – mówił w rozmowie z naszym portalem kilka dni przed podpisaniem kluczowego dokumentu prezydent Wałbrzycha Roman Szełemej. Teraz miasto może rozpoczynać tę ważną inwestycję.
Chodzi o zachodnie obejście miasta, czyli 6-kilometrową trasę w ciągu drogi krajowej nr 35. Droga, która łączy południe miasta z jego północną częścią jest obecnie mocno obciążona ruchem. Na budowę obwodnicy mieszkańcy czekają od lat.
W ubiegłym roku miasto wystąpiło do Centrum Unijnych Projektów Transportowych z wnioskiem o dofinansowanie inwestycji ze środków unijnych. Dotacja została przyznana. Ponieważ jednak część planowanej trasy znajduje się poza miastem na prawach powiatu (na terenie gminy Szczawno Zdrój), przed podpisaniem umowy z CUPT Wałbrzych musiał mieć gwarancję, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad sfinansuje realizację zamiejskiego fragmentu drogi. To odcinek zaledwie 400-metrowy, ale stanowiący integralną część projektu, który ma dofinansować Unia. Bez potwierdzenia, że także i on ma finansowanie, umowy z CUPT nie można było podpisać.
Wyświetl większą mapę
Wprawdzie deklaracje co do współpracy między miastem a GDDKiA padły już dawno. Brakowało jednak podpisanych dokumentów, a czas naglił. Ostateczny termin na zawarcie umowy wartej 300 mln zł z CUPT przypadał na 15 września. Można wiec powiedzieć, że umowa została zawarta w ostatniej chwili. Teraz miasto może uruchamiać procedury związane z wyborem nadzoru i wykonawcy obwodnicy.
– To zadanie tak samo ważne dla miasta, jak dla regionu – mówi w rozmowie z naszym portalem prezydent Roman Szełemej. – Budowa obwodnicy spowoduje uruchomienie zupełnie nowego kanału komunikacyjnego przede wszystkim w kierunku drogi S3 – stwierdza włodarz miasta. Będzie to jednocześnie oznaczało wyzwolenie nowych możliwości gospodarczych w Wałbrzychu.
Nowa droga będzie miała także ogromne znaczenie dla Szczawna Zdroju, pozwalając mu nie stracić statusu uzdrowiska. – Bez wyprowadzenia ruchu samochodowego ze Szczwana Zdroju miastu trudno byłoby sprostać normom w zakresie drgań, czy hałasu, jakie są stawiane uzdrowiskom – wyjaśnia prezydent Wałbrzycha. – Wierzymy, że obwodnica te problemy rozwiąże. Taka była intencja wspólnych działań samorządów Szczawna i Wałbrzycha.
Licząca 5,9 km obwodnica zachodnia Wałbrzycha ma być drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ciągu trasy zaplanowane są m.in. trzy wiadukty, kładka i przejście podziemne dla pieszych oraz dwa węzły drogowe.