Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Biznes - Polska

Waloryzacja na zasadach określonych przez stronę publiczną. Uwagi branży (na razie) nie uwzględnione

| Elżbieta Pałys źródło: RI 12.01.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Waloryzacja na zasadach określonych przez stronę publiczną. Uwagi branży (na razie) nie uwzględnione
fot. Pixabay

 

W piątek, po tygodniu od zaprezentowania przez największych inwestorów – PKP PLK oraz GDDKiA – propozycji dotyczących waloryzacji kontraktów, strona publiczna spotkała się z wykonawcami, którzy przygotowali swoje uwagi do proponowanych rozwiązań. Niestety, żadne z ich uwag nie zostały uwzględnione. Waloryzacja ma być wprowadzana w takim kształcie, jak to pierwotnie przedstawiła strona publiczna.
Przypomnijmy, według przedstawionych propozycji, do nowych kontraktów wprowadzona ma być comiesięczna waloryzacja, rozliczana na podstawie realnie wykonanych robót budowlanych wraz z wystawionym przejściowym świadectwem płatności. Jej maksymalna wysokość ma wynieść do 5% kontraktu, a będzie ona obliczana na podstawie obiektywnych wskaźników makroekonomicznych, publikowanych przez GUS.

Te dane posłużą do stworzenia tzw. koszyków waloryzacyjnych, odrębnych dla kontraktów kolejowych i drogowych. Wśród wskaźników branych pod uwagę w tworzeniu koszyków znajdą się m.in. ceny produkcyjne paliwa, stali, kruszywa, średnie wynagrodzenia pracowników branży i inflacja.

– Rynek nie zareagował z entuzjazmem, ale i nie uznał propozycji za kompletnie pozbawione sensu – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, prezes Railway Business Forum.

Branża od dawna oczekiwała waloryzacji, jest więc to wyjście naprzeciw jej postulatom, jednak do pełnej satysfakcji zabrakło kilku istotnych kwestii.

Co z zawartymi kontraktami?

Przede wszystkim chodzi o brak rozwiązań dla kontraktów już realizowanych, które zostały dotknięte ogromnym wzrostem cen. Jak zauważa Adrian Furgalski, wzrost kosztów inwestycji kolejowych w latach 2016-2018 wyniósł prawie 37 procent. – Informacja strony rządowej, że jedyną propozycją są indywidualne rozmowy z Inwestorem odnośnie poszczególnych zadań nie jest satysfakcjonująca i nie chroni nas przed możliwymi perturbacjami na tych kontraktach, łącznie z ich zrywaniem – stwierdza Furgalski dodając, że taka sytuacja zagraża rzeczowej realizacji programów inwestycyjnych – tak drogowego, jak i kolejowego.

Szef RBF krytycznie odnosi się również do rządowej propozycji podziału ryzyka wzrostu kosztów po połowie i ograniczenia waloryzacji jedynie do 50 proc. Jego zdaniem, należałoby tę kwestię rozwiązać podobnie jak w kontraktach współfinansowanych przez Bank Światowy, gdzie wskaźnik stały jest na poziomie 10 proc. (a waloryzacji podlega 90 proc.).

Podobnie zbyt niski, według stanowiska RBF, jest górny limit waloryzacji określony na 5 proc. – Niewielkie zmiany cen nie są problemem dla branży wykonawczej. Problemem są wzrosty sięgające kilkudziesięciu procent – zauważa w przedstawionym stronie rządowej stanowisku Adrian Furgalski. Odnosi się w nim także do koszyków waloryzacyjnych dla inwestycji drogowych i kolejowych, które powinny być odpowiednio zróżnicowane, choćby z tego powodu, że inwestycje kolejowe są w większym zakresie oparte o produkty niż o surowce, a dodatkowo rynek tych produktów, ze względu na m.in. wymogi dopuszczenia, jest rynkiem mocno ograniczonym pod względem dostawców. Oczekiwanym rozwiązaniem byłoby także określenie wag dla poszczególnych elementów koszyka waloryzacyjnego jako odpowiednich przedziałów zamiast stałych wartości. To pozwoliłoby uwzględnić różne zakresy robót w poszczególnych zadaniach.

Jednocześnie, zdaniem wykonawców działających w obszarze inwestycji kolejowych, w propozycjach waloryzacyjnych przyjęto zbyt wysoką wagę dla wskaźnika CPI (20 i 17 proc. odpowiednio dla kontraktów drogowych i kolejowych). Przy bardzo niskiej inflacji będzie ona sztucznie zaniżać obraz wzrostu cen surowców i materiałów.

Niestety uwagi te, podobnie jak zgłaszane przez inne organizacje branżowe, na razie nie zostały uwzględnione.

Jeszcze rozważą?

Jak informuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, która także, wspólnie z Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa, przygotowała uwagi do propozycji sprzed tygodnia – strona publiczna obiecała powołać specjalny zespół, który rozpatrzy uwagi branży i jeśli uzna je za zasadne, będą one wprowadzane do kontraktów. Nie wiadomo jednak kiedy by to mogło nastąpić i jak długo trzeba będzie czekać na ewentualne modyfikacje. – Wiadomo, że tymczasowe rozwiązania czasem funkcjonują bardzo długo – stwierdza Barbara Dzieciuchowicz.

- Obecnie czekamy na formalne przekazanie nam uwag branży - mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA. Jak tłumaczy, chodzi o formalne przedstawienie ich na piśmie. - Dlatego nowe propozycje będziemy wpisywać w przetargach dopiero po otrzymaniu od branży finalnych uwag - zapewnia przedstawiciel inwestora.





Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5