Mieszkańcy warszawskiej dzielnicy Wesoła nie ustają w protestach przeciwko wskazanemu do realizacji wariantowi przebiegu wschodniej obwodnicy Warszawy między Ząbkami a Zakrętem.
Mowa o odcinku drogi długości ok. 10 km. Trasa przecina m.in. Sulejówek i dzielnicę Wesoła, a jej przebieg na tym odcinku od dawna budzi sprzeciw sporej części mieszkańców tej części Warszawy, a organizowany protest nie jest pierwszym w tej sprawie.
Wariant, który jako najkorzystniejszy wskazał inwestor, tzw. zielony, pod koniec grudnia otrzymał decyzję środowiskową. Nadano jej rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwi inwestorowi kontynuowanie prac związanych z przygotowaniem tej inwestycji. 1 lutego GDDKiA ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla tego zadania. Termin składania ofert przypada na 14 marca.
Tymczasem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Białymstoku. W sumie wpłynęło ich kilkaset.
Dzisiejszy protest ma się odbywać właśnie pod siedzibą GDOŚ. Protestujący sprzeciwiają się kontynuowaniu prac (ogłoszeniu przetargu na koncepcję) mimo protestów ze strony lokalnej społeczności, a także nadaniu decyzji środowiskowej rygoru natychmiastowej wykonalności.
„Ta decyzja musi zostać anulowana, a rygor musi zostać jak najszybciej zniesiony. Żeby ta autostrada nie zagrażała mieszkańcom musi być w tunelu! Inaczej żadne ekrany nie pomogą, jest za blisko zabudowy.” – piszą na portalu społecznościowym organizatorzy dzisiejszej akcji, stowarzyszenie Sąsiedzi dla Wesołej.
Wskazany w decyzji wariant przebiega przez tę część dzielnicy, w której znajdują się m.in. urzędy i placówki oświatowe. Droga ma być poprowadzona na nasypie i przecinać tzw. Las milowy, który, jak wskazują przeciwnicy wariantu zielonego, jest jedynym publicznym terenem zielonym służącym rekreacji. Mieszkańcy Wesołej obawiają się nadmiernego hałasu i zanieczyszczeń. Wskazują, że droga podzieli Wesołą na dwie części.
Z kolei przedstawiciele Sulejówka wskazują, że droga została zaplanowana w pobliżu ujęcia wody pitnej dla tego miasta.
Inwestor wskazuje, że wariant zielony jest optymalnym przebiegiem tej ważnej trasy. Z wariantem inwestorskim zgadzają się przedstawiciele stowarzyszenia Mieszkańcy Wesołej.