Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg na opracowanie projektu budowlanego dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Dla dwóch odcinków najkorzystniejsza jest oferta tej samej firmy – Transprojektu Gdańskiego.
To duży projekt – w sumie to blisko 49 km drogi. Przetarg podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje trasę od Kołbaskowa do Polic, drugie od Polic do Goleniowa. Dla pierwszego zadania wartość oferty Transprojektu to 13,28 mln zł, dla drugiego – 22,12 mln zł. Pozostali oferenci maja jeszcze czas na złożenie odwołań.
Pierwsze zadanie dzieli się dodatkowo na dwie części: Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police (łącznie 25,5 km). Drugie zadanie: Police – Goleniów o długości 23,41 km, to ta część, w której planowana jest budowa tunelu pod Odrą o długości ok. 5 km.
Zamawiający wybierając najkorzystniejsza ofertę kierował się m.in. kryterium doświadczenia zespołu projektowego, w tym projektantów drogowych, mostowych, a dla części drugiej również projektanta tunelu.
Projekt mają powstać w ciągu 1 miesięcy dla części pierwszej i w ciągu 15 miesięcy dla części drugiej.
Zachodnia Obwodnica Szczecina poprowadzi ruch po północnej i zachodniej stronie Szczecina. Żeby pokonać Odrę i jednocześnie przeprowadzić drogę w sąsiedztwie zakładów chemicznych w Policach wykonany zostanie tunel. Będzie miał 5 km długości – to ma być najdłuższy tego typu obiekt w Polsce.
Nowa trasa poprawi skomunikowanie aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego. Będzie alternatywą dla dróg S3/A6, które omijają Szczecin od południa i wschodu. Szczególne znaczenie będzie miała dla Polic.
Obecnie, żeby dojechać z Polic do węzła S3/S6 Goleniów Północ, trzeba pokonać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu, dzięki ominięciu terenów miejskich, skróci się kilkukrotnie.
Zachodnia obwodnica Szczecina była planowana do realizacji w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Ostatecznie znalazła się Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.