Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie rozstrzygnęła przetarg, w którym wymaga wykorzystania technologii BIM. Mowa o dokumentacji projektowej dla obwodnicy Zatora w ciągu drogi krajowej nr 28. Wygrała firma Sweco Engineering.
To ma być pilotażowy projekt, w którym GDDKiA chce sprawdzić przydatność metodologii BIM (Building Information Modeling), a doświadczenia stąd płynące wykorzystać przy realizacji innych, także większych przedsięwzięć.
Pierwszy przetarg na to zadanie, poprzedzony dialogiem technicznym, był prowadzony od lipca 2018 roku. Wówczas obejmował projekt i budowę obwodnicy małopolskiej miejscowości. Wśród kryteriów oceny ofert były wymagania dotyczące wykorzystania BIM. Oferty jednak znacznie przekroczyły możliwości inwestora – przy budżecie na poziomie ok. 48 mln zł do najtańszej oferty zabrakło przeszło 21 mln zł. Przetarg został unieważniony, a następnie rozpisane zostało nowe postępowanie, tym razem na sam projekt. GDDKiA nie zrezygnowała jednak z wag dotyczących BIM.
Wyświetl większą mapę
W obecnym postępowaniu spośród siedmiu ofert sześć zmieściło się w budżecie. Oferta wskazana jako najkorzystniejsza była zarazem najtańsza. Kosztuje 2,2 mln zł. Oprócz ceny pod uwagę były brane następujące kryteria: koordynator BIM – waga: 12, menedżer BIM – waga: 12, realizacja celu fakultatywnego „zastosowanie projektowania BIM do wykonania przedmiaru obiektów inżynierskich na podstawie modelu” – waga: 8, realizacja celu fakultatywnego „opracowanie harmonogramu realizacji robót budowlanych z wykorzystaniem modelu BIM obiektu drogowego i obiektów inżynierskich” – waga: 5. W ramach postępowania (kryterium koordynator BIM oraz menedżer BIM) przeprowadzony był test kompetencyjny.
Obwodnica Zatora ma mieć ok. 2,1 km długości. Będzie poprowadzona w ciągu drogi krajowej nr 28. Nieduża miejscowość położona między Krakowem a Oświęcimiem jest często odwiedzana ze względu na znajdujące się tam popularne centra rozrywkowe.