Wiadukty Trasy Łazienkowskiej – nad parkiem Agrykola i rondem Stanisława Sedlaczka mają już prawie 50 lat. Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć ich przebudowa. Miasto będzie musiało jednak zwiększyć zaplanowany budżet. Wszyscy oferenci wycenili drożej niż planowano.
– Wiadukty Trasy Łazienkowskiej mają już prawie pięćdziesiąt lat – przyszedł więc czas, aby dostosować je do obecnych standardów. Prace, które zaplanowaliśmy, zakładają nie tylko generalną przebudowę – wiadukty zostaną również poszerzone tak, aby zmieścić ruch pieszy i rowerowy. Powstaną także pochylnie, umożliwiające łatwy dostęp do przystanków autobusowych Rozbrat – mówi cytowany w komunikacie Michał Olszewski, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Mowa o obiektach n skrzyżowaniu ulic: Łazienkowskiej, Myśliwieckiej i Rozbrat. Dziś otwarto oferty w przetargu na realizację tego zadania. Zgłosiło się 10 wykonawców. Wszyscy oczekują wyższego wynagrodzenia niż przewidziano w kosztorysie inwestorskim.
Inwestor planował wydać 64,284 mln zł. Najtańszy oferent – Skanska – podał cenę 87,557 mln zł. Pozostali wykonawcy podali wyższe kwoty: Strabag – 96,424 mln zł, konsorcjum Polimeksu – 98,654 mln zł, Banimex – 100, 812 mln zł, a Warbud – 109,928 mln zł. Niewiele drożej prace wycenili Intercor – 110,700 mln zł i konsorcjum na czele z firmą Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty – 110,895 mln zł.
Pozostali trzej oferenci proponują: Budimex – 122,870 mln zł, konsorcjum Intop i Polbud Pomorze – 122,967 mln zł oraz konsorcjum Roverpol – 123,615 mln zł.
Wiadukty na Agrykoli są częścią wybudowanej w latach 70. XX wieku Trasy Łazienkowskiej. Dziś korzysta z niej ponad 100 tys. pojazdów dziennie. Po blisko 50 latach intensywnej eksploatacji obiekty te, podobnie jak wszystkie tego typu konstrukcje Trasy Łazienkowskiej, wymagają gruntownej modernizacji i dostosowania do obecnie obowiązujących standardów.
W poprzednich latach przebudowano obiekty na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim. Pod koniec roku zakończyły się natomiast prace przy odbudowie wiaduktu na Przyczółku Grochowskim.
W ramach zadnia, wybrany wykonawca będzie zobowiązany m.in. do rozbiórki istniejących wiaduktów, a następnie budowy nowych, bardziej wytrzymałych. Na przebudowanym fragmencie Trasy Łazienkowskiej o długości ok. 400 m, poza jezdniami, pojawią się obustronne ciągi pieszo-rowerowe, pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi, a także nowoczesne oświetlenie.
Inwestycja potrwa 32 miesiące. Prace mają być podzielone na etapy w taki sposób, aby zapewnić przez cały czas możliwość przejazdu trasą. Spowodowane inwestycją zmiany w organizacji ruchu będą wprowadzane na dużym obszarze miasta. Mają one usprawnić przejazd po Warszawie w czasie przebudowy fragmentu jednej z najbardziej obciążonych ruchem warszawskich dróg, jaką jest Trasa Łazienkowska.
Przed wykonaniem przebudowy, dla bezpieczeństwa użytkowników obiektu miasto wprowadziło dodatkowe środki ostrożności. Doraźnie ograniczona została prędkość – do 40 km/h na obu wiaduktach, na odcinku ok. 400 metrów.
Ograniczony został również dopuszczalny tonaż pojazdów poruszających się lewymi, wewnętrznymi pasami obiektu do 5 ton.