Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Warmińsko-mazurskie

Wicemarszałek woj. warmińsko-mazurskiego: koszty inwestycji kolejowych są horrendalne

| GR źródło: RI 18.12.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wicemarszałek woj. warmińsko-mazurskiego: koszty inwestycji kolejowych są horrendalne
fot. google Maps

 

Jesteśmy za tym, żeby rozwijać infrastrukturę kolejową, ale koszty inwestycji są horrendalne, a zasady finansowania powinny być inne - powiedział Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego podczas Europejskiego Kongresu Samorządów w Mikołajkach.
Tłem do dyskusji była budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, a mówiąc prościej – jej przekop, czyli jeden z ważniejszych projektów infrastrukturalnych rządu Prawa i Sprawiedliwości. Inwestycja ma się przyczynić do rozwoju portu w Elblągu, co z kolei może być impulsem do rozwoju regionu.

Port nie będzie jednak spełniał swojej funkcji bez rozwiniętej sieci drogowej i kolejowej. Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego zauważył, że region jest dość specyficzny. - Ma bardzo dużą powierzchnię (warmińsko-mazurskie jest pod tym względem czwartym największym województwem w kraju - aut.), a jednocześnie - niewielką liczbę mieszkańców (1,4 mln, czyli mniej od samej Warszawy - aut.). Sprawia to, że każda inwestycja jest bardzo kosztowna – zauważył samorządowiec i przypomniał, że w zasobach Zarządu Dróg Wojewódzkich jest ponad 1800 kilometrów dróg. - Każdego roku wydajemy setki milionów złotych, a zmodernizowanych jest około 500 kilometrów dróg, co pokazuje, że jeszcze wiele przed nami. Różne programy sprawiły jednak, że jakość tych tras jest zdecydowanie lepsza – ocenił Kuchciński.

Więcej problemów przysparzają inwestycje kolejowe. Wicemarszałek przypomniał, że są one obecnie bardzo drogie. Podał przykład planowanej modernizacji linii do Mikołajek. - Przystąpiliśmy do programu Kolej Plus, w pierwszej fazie uzyskaliśmy informację, że zadanie będzie kosztowało ok. 600 milionów złotych netto. Zleciliśmy studium wykonalności i okazało się, że inwestycja pochłonie 800 milionów zł netto. W dodatku PKP PLK wpadła na pomysł, że w Mikołajkach i Mrągowie warto byłoby rozbudować tory pod cargo, co spowoduje, że inwestycja kosztowałaby miliard złotych netto, co oznacza wynoszący 150 mln zł wkład własny (wynosi 15 procent - aut.) - wylicza wicemarszałek.

Warunkiem, żeby wniosek o wsparcie mógł zostać uwzględniony, jest kursowanie co najmniej czterech „par pociągów”: dwóch rano i dwóch po południu, co kosztowałoby samorząd województwa warmińsko-mazurskiego dodatkowych 12 milionów złotych rocznie. - Jesteśmy za tym, żeby rozwijać infrastrukturę kolejową, ale zasady powinny być inne – dodał Kuchciński.

Wicemarszałek przypomniał, że „każda infrastruktura oznacza olbrzymią wartość dodaną, niezależnie od tego, czy jest do droga, lotnisko czy port”. - Widzimy na przykładzie Olsztyna i trasy S51, że wszędzie tam, gdzie jest dobra infrastruktura, pojawiają się przedsiębiorcy. Naszym zadaniem jest umiejętne połączenie dróg z portem w Elblągu, żeby ta wartość dodana była jak największa. Mamy S7, mamy S22, która biegnie w kierunku granicy, pozostaje nam budowa S16 – wyliczał.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5