Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Bittel: Astaldi przyjęło różne strategie. Na drogach „jakieś tam” perspektywy

| Witold Urbanowicz źródło: RynekInfrastruktury.pl 03.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Bittel: Astaldi przyjęło różne strategie. Na drogach „jakieś tam” perspektywy
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Branża budowlana żyje informacjami o problemach finansowych Astaldi i wycofaniu się z kontraktów kolejowych w Polsce. Wykonawca zapewnił, że będzie kontynuować projekty o wysokim stopniu złożoności, jak metro i tunele drogowe. – Krótko mówiąc: jest „jakaś tam” perspektywa na kontraktach drogowych. Nie chcę brać odpowiedzialności za to, co wykonawca oświadczał do tej pory. Życie zweryfikuje te deklaracje – komentuje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
W zeszłym tygodniu Astaldi jednostronnie zerwało umowy na przebudowy odcinków linii kolejowych nr 7 i E59. Firma wyjaśniała ten krok drastycznym wzrostem cen materiałów i kosztów siły roboczej, a także trudnościami w zdobyciu i transporcie surowców. Pojawiły się obawy o losy innych sporych kontraktów infrastrukturalnych realizowanych przez Astaldi – w tym rozbudowy II linii metra w Warszawie, jak i budowy tuneli w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy i Zakopianki.

Włoska firma wystąpiła też do sądu w Rzymie o zabezpieczenie przed wierzycielami w ramach procedury restrukturyzacyjnej. Zgodnie z tą procedurą zaległe płatności mogą być regulowane z opóźnieniem. Do sytuacji tej odnieśli się przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury. – Chciałem zwrócić uwagę, że GDDKiA dostała 28 września z Rzymu pismo o rozpoczęciu procedury włoskich. PKP PLK takiego pisma nie dostało. Widać więc, że firmie przyświecały inne intencje wobec podmiotów ze sfery Skarbu Państwa. Krótko mówiąc: jest „jakaś tam” perspektywa na kontraktach drogowych – wskazuje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Astaldi poinformowało wczoraj, że zmienia charakter działalności, ale wspomniane projekty drogowe i metra będą realizowane. – Od jakiegoś czasu zadecydowaliśmy, że będziemy angażować się w przetargi skomplikowane technicznie, o dużym stopniu trudności, które wymagają angażowania wysoko wyspecjalizowanego personelu z Włoch. Nie ma co ukrywać, że zdawanie się na potencjał, jakim dysponuje Polska, jeżeli chodzi o pracowników i sprzęt, jest w tym momencie trudne. Mamy szczyt inwestycyjny. Nie ma sensu ściągania z Włoch robotników do zwykłych prac, bo ich angażowanie będzie kosztować dziesięć razy tyle, co pracowników z Polski. Nie zamierzamy też ściągać robotników z Bangladeszu i Indii. Sens mają tylko roboty wysoko wyspecjalizowane – wyjaśniał Francesco Scaglione, przedstawiciel Astaldi.

Do takich projektów – o dużym stopniu złożoności – zaliczają się właśnie warszawskie metro, POW, jak i tunel na Zakopiance. – Sytuacja na liniach kolejowych nie ma nic wspólnego z innymi naszymi inwestycjami w Polsce. Jeżeli chodzi o POW, roboty są prowadzone bez żadnych przeszkód i zakłóceń. Będą nadal prowadzone i zakończone w terminie. Odbyliśmy spotkanie z dyrektorem generalnym GDDKiA. Wyjaśniliśmy całą sytuację. Instytucja ta jest poinformowana o sytuacji i o tym, że nie ma żadnych zagrożeń – wyjaśniał Francesco Scaglione, który zapewniał też – wspólnie z władzami Warszawy i Metra Warszawskiego – że rozbudowa metra nie jest zagrożona.

Ministerstwo Infrastruktury zachowuje w tej sprawie zauważalną ostrożność. – Nie chcę brać odpowiedzialności za to, co wykonawca oświadczał do tej pory. Życie zweryfikuje tę deklarację o tym, że wysoko wyspecjalizowane kontrakty będą realizowane. Chciałbym, żeby tak było – komentuje Andrzej Bittel.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS