Na dofinansowanie zadań związanych z budową obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich może być przeznaczona kwota wyższa niż 2 mld zł. Zwiększenie dotacji umożliwiają zmienione przepisy ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg. Nowelizacja została podpisana przez prezydenta.
Zmiany obejmujące dotacje dla samorządów z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zostały wprowadzone przy okazji nowelizowania przepisów o ruchu drogowym. Umożliwiają ministrowi właściwemu do spraw transportu zwiększenie maksymalnej kwoty przeznaczonej na dofinansowanie zadań związanych z budową obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich. Do tej pory pula ta była określona na 2 mld zł. Teraz decyzją ministra górny limit może zostać podniesiony. Co ważne, decyzję o zwiększeniu limitu minister będzie mógł podjąć także w odniesieniu do już trwającego naboru.
Przypomnijmy, możliwość dotowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg obwodnic leżących w ciągu dróg wojewódzkich została wprowadzona w listopadzie ub. roku. Jednocześnie umożliwiono wówczas finansowanie w ramach rządowego funduszu zadań drogowych realizowanych w miastach prezydenckich oraz przedsięwzięć polegających na poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Wraz ze zmianami zakresu rzeczowego zwiększono o 3 mld zł limit finansowy programu (z 36 na 39 mld zł). Określono wówczas jednocześnie, że 2 mld z dołożonej kwoty mogą być przeznaczone na zadania obwodnicowe, a 1 miliard na zadania miejskie. Teraz górny limit dla samorządowych obwodnic może określić minister.
Nowelizacja, która ma już podpis prezydenta, wprowadza także zmiany do ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Przedłużone zostały – do 31 grudnia 2022 r. – przepisy wprowadzone w okresie pandemii. Chodzi o zwiększenie stawki dopłaty w ramach Funduszu do wozokilometra z maksymalnej kwoty 1 zł na maksymalnie 3 zł.
Przepisy wejdą w życie następnego dnia po ogłoszeniu.