Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Wielkopolska

Wielkopolska. Planują korytarze pod przyszłą S10

| Redakcja/inf. pras. źródło: GDDKiA Poznań 16.12.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wielkopolska. Planują korytarze pod przyszłą S10
fot. Tomasz Sienicki, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Wielkopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Projektanci drogi ekspresowej S10 wspólnie z samorządowcami z Wielkopolski omówili wstępne korytarze przebiegu ekspresowej dziesiątki między Piłą a Wyrzyskiem. Wyznaczenie korytarzy to pierwszy etap prac projektowych prowadzących do wykonania Studium Korytarzowego.
Rozwiązania na tym etapie mają charakter wstępny i stanowią dane wyjściowe do dalszych prac projektowych, których zwieńczeniem będzie posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych na etapie Studium Korytarzowego – informuje GDDKiA w Poznaniu.
Jak podano w komunikacie, na spotkaniu informacyjnym, przy udziale władz samorządowych projektanci zaprezentowali wstępnie wyznaczone korytarze przebiegu drogi, po czym wysłuchali opinii samorządowców – chodzi przede wszystkim o lokalne uwarunkowania i nastroje społeczne.

Wykonanie Studium Korytarzowego umożliwia określenie możliwych lokalizacji pasa terenu pod nowe zamierzenie drogowe, z uwzględnieniem regionalnych i lokalnych uwarunkowań geograficznych, przyrodniczych i społecznych. Rozpatrywane będą korytarze poprawne technicznie, lecz najmniej kolidujące z istniejącą infrastrukturą – wyjaśnia GDDKiA. 

Ten etap prac projektowych służy wyłonieniu korytarzy najbardziej uzasadnionych do dalszych analiz i dopiero po ocenie wszystkich korytarzy, podczas posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), zostanie podjęta decyzja o rekomendacji bądź eliminacji danego wariantu. Do dalszych analiz rekomendowane będą minimum 2 korytarze (optymalnie 2-3 korytarze).  

Korytarze szersze niż pas drogowy

Wyznaczone na tym etapie prac projektowych korytarze przebiegu drogi są dużo szersze niż pas drogowy inwestycji – ich szerokość wynosi około 500 m, natomiast szerokość docelowego terenu pod przyszły pas drogi ekspresowej wynosi ok. 60–100 m. Oznacza to, że niekoniecznie działki znajdujące się w danym korytarzu drogi, będą kolidowały z samym przebiegiem trasy (czyli pasem drogowym) danego wariantu. 

Następnym etapem prac projektowych będzie przygotowanie Studium Techniczno- Ekonomiczno–Środowiskowego (STEŚ), gdzie w poszczególnych, rekomendowanych korytarzach projektant wkreśli oś drogi, określi jej niweletę, a także opracuje powiązania z istniejąca siecią drogową, rozwiąże problemy obsługi terenów przyległych oraz zaproponuje sposoby pokonania przeszkód terenowych ( obiekty inżynierskie) czy też kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.

Opracowania projektowe na bieżąco konsultowane będą m.in. z organami poszczególnych samorządów województwa, powiatu i gminy, zarządcami dróg, kolei, wód, urządzeń infrastruktury technicznej oraz innych obiektów.

Przeprowadzane będą również konsultacje społeczne zaproponowanych wariantów przebiegu drogi ekspresowej Piła – Wyrzysk, umiejscowienia węzłów i dwupoziomowych skrzyżowań z istniejącymi drogami.

Konsultacje społeczne w przyszłym roku

W ramach konsultacji społecznych, które planowane są w drugiej połowie przyszłego roku, (na etapie STEŚ) odbędą się otwarte spotkania z mieszkańcami, umożliwiające zapoznanie się z proponowanymi wariantami przebiegu drogi, jak również wyrażenie opinii oraz złożenie uwag i wniosków w odniesieniu do nich. Uwagi mieszkańców mogą mieć wpływ na ostateczny przebieg drogi ekspresowej, jak również lokalizację węzłów drogowych czy przejazdów.

Na końcowym etapie STEŚ odbędzie się posiedzenie Zespołu i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych z udziałem władz samorządowych. Obradujący wytypują preferowany wariant przebiegu drogi, wskazany następnie we wniosku o wydanie Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach. Ostateczne zatwierdzenie preferowanego wariantu drogi nastąpi w Decyzji Środowiskowej (DŚU).

Po uzyskaniu DŚU i zagwarantowaniu finansowania możliwe będzie ogłoszenie przetargu w formule projektuj i buduj z trzyletnią perspektywą realizacji.

31 km ekspresówki


Droga ekspresowa S10 między Piłą a Wyrzyskiem będzie miała 31 km. Droga będzie się zaczynała na węźle Piła Wschód projektowanego w ramach zadania „Budowa drogi ekspresowej S10/S11 odcinek Piła-Ujście”. Dalej ma ominąć miejscowości Śmiłowo, Grabówno, Okaliniec, Pobórka Mała, Pobórka Wielka, Nieżychowo i Kosztowo. Na końcu włączy się do obwodnicy Wyrzyska.

Trasa ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu.

We wrześniu GDDKiA podpisała umowę z firmą AECOM, która ma wykonać opracowania projektowe dla tego odcinka. W skład zamówionych opracowań wchodzą: studium korytarzowe, studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, materiały do decyzji środowiskowej oraz koncepcja programowa.

Według zakładanego harmonogramu, decyzja środowiskowa dla tego odcinka dziesiątki powinna być uzyskana w pierwszej połowie 2021 roku.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5