Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Wielkopolska

Wielkopolska: S11 to dla regionu ważna droga

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 12.06.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wielkopolska: S11 to dla regionu ważna droga
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Wielkopolska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dotychczas powstały tylko niewielkie fragmenty S11. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 ma zmienić ten stan rzeczy. W tej edycji rządowego programu zapisano projekty drogowe niemal na całej długości planowanej drogi ekspresowej, alternatywnej dla dotychczasowej drogi krajowej nr 11. Ekspresowa S11 przejdzie przez środek Wielkopolski, co tę trasę czyni istotnym szlakiem, na miarę komunikacyjnego kręgosłupa regionu.
Droga ma ogromne znaczenie zarówno międzyregionalne, jak też krajowe. Planowana S11 łączy się z trzema autostradami – A1, A2 i A4, co daje czterem regionom, przez które przebiega, sprawne skomunikowanie z krajami zachodniej Europy. Z kolei dla mieszkańców Małopolski i Śląska jest szlakiem wiodącym do miejsc wypoczynku na wybrzeżu, a dla mieszkańców Pomorza Środkowego i Wielkopolski – szlakiem w góry oraz dalej, na południe kontynentu. Droga ekspresowa S11 ma też ważne znaczenie dla gospodarki kraju jako dojazd do specjalnych stref ekonomicznych i przedsiębiorstw.

S11 to dla Wielkopolski komunikacyjna potrzeba

S11 będzie mierzyć blisko 600 km. Jej trasa ma szczególne znaczenie dla Wielkopolski. Droga wiedzie środkiem regionu służąc skomunikowaniu subregionów i ich powiatów. Ponadto pełni funkcję połączenia z regionami położonymi na północ i południe od Wielkopolski.

W Wielkopolsce jedenastka przebiega na odcinku 170 km na północ od Poznania i 170 km na południe od Poznania. Natężenia ruchu na istniejącej drodze nr 11 wahają się pomiędzy 14 a 20 tys. samochodów na dobę. Przy tym górną granicę ruch osiąga w okresach letnich, kiedy do dość licznych na tej trasie ciężkich transportów włączają się wakacyjne przejazdy nad i znad morza.

W PBDK na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.) dla Wielkopolski zapisano następujące odcinki drogi S11w kierunku na północ od Poznania: Szczecinek – Piła (lata realizacji 2022 – 2026), Piła – Poznań (z wyłączeniem obwodnicy Ujścia i Obornik; lata realizacji 2019 – 2026), obwodnica Ujścia (2019 – 2022), obwodnica Obornik (2019 – 2024). Z kolei w kierunku na południe od Poznania wymieniono odcinki: Kórnik – Ostrów Wlkp. (lata realizacji 2022 – 2026), Ostrów Wlkp. – Kępno (2022 – 2026), obwodnica Kępna (2016 – 2020).

Dla drogi ekspresowej S11 na odcinkach: Szczecinek – Piła, Ujście – Oborniki, Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik, Kórnik – Ostrów Wlkp. oraz Ostrów Wlkp. – Kępno trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy opracowań projektowych w zakresie prac studialnych wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

– Dopiero po przystąpieniu do prac studialnych zostaną wyznaczone korytarze przebiegu tych tras. W tej chwili nie jest możliwe wskazanie w jakim stopniu warianty przebiegu drogi będą poprowadzone po nowym śladzie – informuje Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W PBDK zapisano też jako odrębne projekty obwodnice wielkopolskich miast na przebiegu S11. Już w realizacji są obwodnice: Jarocina (o długości 13,1 km), Ostrowa Wlkp. (etap II, 12,8 km), Kępna (etap I, 3,6 km). Natomiast wcześniej wybudowane i oddane do ruchu projekty na S11 to: zachodnia obwodnica Poznania (o długości 25,7 km), A2 – Kórnik (14,8 km) i obwodnica Ostrowa Wlkp. (etap I, 5,9 km).

W tym roku GDDKiA planuje podpisać umowę z wykonawcą obwodnicy Kępna (etap II o długości 6,8 km). Zadanie będzie realizowane w formule projektuj – buduj.

Obwodnica Piły i Ujścia na rozbiegu w kierunku budowy

W formule projektuj – buduj planowana jest również realizacja obwodnicy Piły i Ujścia. Pierwotnie, zgodnie z zapisami PBDK, te fragmenty S11 miały być odrębnymi zadaniami. Budowę obwodnicy Piły ujęto jako odcinek przewidziany do realizacji w ramach zadania S11 Piła – Poznań. Lata realizacji dla tych inwestycji określono na lata 2019 – 2022 w przypadku obwodnicy Ujścia, a dla Piły na okres 2019 – 2026. W tej chwili te zadania zostały połączone, a zakładany termin wykonania 22,5-kilometrowej trasy przypada na 2024 r.

Obecnie trwają prace nad opracowaniem Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (MdDŚU).

– Początkowo wariantów przebiegu trasy było pięć, jednak dwa zostały odrzucone podczas wcześniejszych analiz. W wyniku protestu mieszkańców gminy Ujście dokumentację rozpatrującą trzy warianty przebiegu trasy uzupełniono o dodatkowy, szósty wariant. Ten został zaakceptowany przez samorządy Piły i Ujścia – informuje Jan Krynicki. O tym co oznacza budowa tej obwodnicy dla Piły i Ujścia napisaliśmy TUTAJ 

Pod koniec maja odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad (tzw. posiedzenie KOPI). Podczas tego posiedzenia zostały rozpatrzone cztery warianty przebiegu trasy, w tym właśnie wariant szósty. – Podkreślamy, że dopiero w protokole z posiedzenia KOPI znajdzie się uchwała, którą zatwierdzi Generalny Dyrektor przyjmując (bądź nie) opracowaną dokumentację projektową wraz z rekomendacją jednego z wariantów do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). To ta decyzja wskaże dopiero przebieg obwodnicy Piły i Ujścia do realizacji – podkreśla rzecznik GDDKiA.

GDDKiA przewiduje, że decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach uzyska w drugim kwartale 2018 r. Koszty realizacji obwodnicy Piły i Ujścia zależą od wyboru wariantu przebiegu drogi.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5