Jak podaje Poznański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował, że zaawansowanie prac na budowie odcinka trasy ekspresowej S5 między Wronczynem a Kościanem przekroczyło 50%. Według planu trasą mamy pojechać jeszcze w 2019 roku.
Pomimo przerwy zimowej trwają prace na budowie drogi ekspresowej S5 Wronczyn – Kościan, jednak z uwagi na warunki atmosferyczne są one wykonywane w ograniczonym zakresie.
Inwestycję, w ramach kontraktu zawartego w kwietniu 2016 roku, realizuje firma Budimex. Wartość umowy to to 384,435 mln zł. Jak podaje GDDKiA – w tej chwili zaawansowanie wynosi ponad 55 %. Z kolei jak możemy dowiedzieć się ze strony kontraktu zaawansowanie czasowe wynosi niemal 80%, a finansowy postęp prac jest na poziomie 52%.
Zadaniem wykonawcy było zarówno opracowanie projektu trasy, uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji oraz przeprowadzenie prac budowlanych. „Zielone światło” przez wojewodę wielkopolskiego zostało wydane w grudniu 2017 roku. Później firma, z którą kontrakt podpisała GDDKiA mogła zacząć roboty.
Przedsięwzięcie dotyczy budowy drogi ekspresowej o długości 19 km. W jego ramach powstaną także 2 węzły drogowe oraz łącznik drogowy do istniejącej DK–5 o długości ok. 2,2 km. Zadaniem Budimexu jest również przebudowa fragmentów istniejących dróg, wykonanie dróg serwisowych, ciągów pieszych i rowerowych, a także urządzeń infrastruktury kolejowej linii Kościan – Opalenica. Inwestycja obejmuje także likwidacja starego cmentarza w Kiełczewie.
Budowa drogi ekspresowej S5 na odcinku Wronczyn – Kościan Płd. jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020. Planowany termin udostępnienia trasy kierowcom to IV kwartał bieżącego roku.
Trasa Wronczyn – Kościan jest częścią budowanej drogi z Poznania do Leszna. Jest ona podzielona na trzy odcinki. Poza wyżej opisany w realizacji pozostają fragmenty Poznań – Wronczyn (15,9 km) i Kościan – Radomicko (15,7 km).
Pierwszy z tych odcinków od lipca 2015 roku realizuje włoskie konsorcjum, którego liderem jest firma TOTO. Wartość kontraktu to 529,242 mln zł. Pod koniec roku udostępniono jedną jezdnię tej trasy. Mimo że wykonawca nadal prowadzi prace, dzięki częściowemu otwarciu tranzyt może ominąć podpoznańskiej miejscowości.
Drugi z odcinków, zgodnie z kontraktem z kwietnia 2016 roku, realizuje Mota-Engil. Wartość kontraktu to ponad 303 mln zł, a wykonawca może prowadzić prace w pełnym zakresie od 26 lutego 2018 roku, kiedy to otrzymał decyzję ZRID od wojewody wielkopolskiego. Według planu ten odcinek ma być gotowy jeszcze w tym roku.