Prezes Urzędu Zamówień Publicznych nie ma zastrzeżeń do przetargu związanego z projektem i budową odcinka drogi ekspresowej S1 Dankowice – Suchy Potok. Droga do podpisania umowy z wykonawcą otwarta.
Do realizacji tego zadania GDDKiA wybrała konsorcjum Mirbud i Kobylarnia, które wyceniło zadanie na 586 mln zł. Po pozyskaniu gwarancji od wykonawcy, GDDKiA będzie mogła podpisać umowę.
Odciek liczy 12 km. W ramach tego zadania wykonawca wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i rezerwą pod trzeci pas. Powstaną także dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok oraz para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (kat. II) oraz Dankowice Wschód (kat. III).
Konsorcjum będzie także odpowiedzialny za wykonanie Obwodu Utrzymania Drogi.
Wcześniej podpisano już umowy na realizację odcinka węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice oraz obwodnicę Oświęcimia w ciągu drogi krajowej 44.
Realizowana obecnie droga ekspresowa S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1.
Tym samym stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”.
Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.