Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Wojewódzkie - Dolny Śląsk

Wrocław: urzędnicy podzielą wschodnią obwodnicę miasta

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.01.2018

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wrocław: urzędnicy podzielą wschodnią obwodnicę miasta
fot. sankar govind, flickr.com, CCA

Więcej z regionu:

Dolny Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wschodnia obwodnica Wrocławia od lat czeka na budowę, ale na przeszkodzie stoją protesty mieszkańców wsi, wzdłuż której ma przebiegać droga. Urzędnicy znaleźli sposób, jak – przynajmniej częściowo – przyspieszyć inwestycję.
Wschodnia obwodnica Wrocławia ma być domknięciem ringu obwodnicowego miasta. Uzupełni autostradową obwodnicę A8 i autostradę A4.

Wschodnia obwodnica to inwestycja urzędu Marszałkowskiego. Pomysł na tę drogę narodził się kilkanaście lat temu. Od tamtego czasu marszałek zrealizował dwa środkowe fragmenty. Są to: pięciokilometrowa droga, która łączy rondo w Żernikach Wrocławskich z rondem na DK nr 94 w Siechnicach oraz osiem kilometrów asfaltu z Siechnic do Łan i ul. Strachocińskiej we Wrocławiu. Wciąż brakuje jednak dwóch skrajnych odcinków.

300 skarg do RDOŚ

Największy problem dotyczy siedmiu kilometrów drogi z ronda w Żernikach do Bielan Wrocławskich i ul. Karkonoskiej we Wrocławiu.

Ta droga ma odkorkować południe miasta i wiecznie zapchane osiedla: Partynice i Ołtaszyn. Aleja Karkonoska to jeden z najgorszych wjazdów do miasta. Mieszkańcy okolicznych osiedli od dawna narzekają na korki. W tym rejonie nie poprowadzono linii tramwajowych. Pomocą może być kolej podmiejska, bo urząd marszałkowski razem z PKP PLK planują renowację pobliskiej linii. Na to poczekamy do 2020 roku. Pociągi nie rozwiążą jednak całkowicie problemu. Alternatywą jest właśnie obwodnica.

Ale inwestycja od dawna stoi w miejscu. Powodem są protesty mieszkańców wsi Wysoka, którzy nie chcą, by droga dzieliła ich osiedla na pół. Domagają się zmiany korytarza w ten sposób, by trasa omijała wieś. Społeczność od lat walczy z drogą w planowanym kształcie. Jak na razie wygrywa.

Mieszkańcy złożyli ponad 300 skarg na inwestycję do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Urząd Marszałkowski musi odpowiedzieć na każdą ze skarg. Urzędnicy marszałka złożyli mieszkańcom propozycję. Droga miałaby być budowana we wgłębieniu, a nad nią powstaną kładki, które pozwolą na swobodne przemieszczanie się pieszych nad drogą. Ta propozycja nie zaspokoiła jednak potrzeb protestujących.

Urzędnicy nie zamierzają jednak dłużej czekać. Dlatego feralny fragment zostanie podzielony na dwa mniejsze odcinki.

- Realizacja planowana jest w dwóch etapach. Jako pierwszy ma być realizowany odcinek od ul. Grota-Roweckiego do ronda w Żernikach Wr., którego oddanie do ruchu planuje się na rok 2020 – informuje Jolanta Kamionka z Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Ten fragment będzie miał długość 2,5 kilometra. DSDiK zamierza ogłosić przetarg wiosną. Inwestycja zakończy się przed wsią Wysoka, dlatego urząd marszałkowski nie spodziewa się tu protestów. Urzędnicy liczą na dofinansowanie z środków unijnych.

Pozostały fragment, czyli blisko pięć kilometrów trasy, przechodzi przez wieś Wysoka.

- Termin zakończenia drugiego odcinka od ul. Karkonoskiej do ul. Grota-Roweckiego uzależniony jest od daty otrzymania ostatecznej decyzji środowiskowej – dodaje Jolanta Kamionka. Istnieje ryzyko, że nawet przy pozytywnej opinii mieszkańcy odwołają się od decyzji do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Dlatego los tego fragmentu pozostaje niepewny.

Połączenie z AOW

Pozostaje jeszcze ostatni fragment wschodniej obwodnicy o długości dziesięciu kilometrów. Zacznie się w Łanach, a zakończy na drodze krajowej nr 98, okrążając wrocławskie osiedla: Strachocin i Psie Pole. Na skrzyżowaniu z DK nr 98 w Długołęce wschodnia obwodnica połączy się z dojazdem do Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. W lutym 2017 roku DSDiK podpisało umowę na realizację tej trasy. Za 104 miliony zł. zbuduje ją firma Strabag. Inwestycja realizowana jest w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. Trwa pozyskiwanie pozwoleń.

- W chwili obecnej oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej, która jest konieczna do wykonania Projektu Budowlanego. Zgodnie z Obwieszczeniem RDOŚ we Wrocławiu wydanie tej decyzji ma nastąpić do 28 lutego 2018 r – wyjaśnia Jolanta Kamionka.

Prace budowlane mają ruszyć w październiku tego roku. Droga ma zostać oddana do ruchu 20 listopada 2020 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5