Ponad 79 mln zł kosztowała budowa wschodniej obwodnicy Wrześni. Droga jest już dostępna dla kierowców.
– Września leży na jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych Europy – można powiedzieć od Irlandii aż po Rosję. To nie znaczy, że Września ma leżeć gdzieś pomiędzy. Września ma być centrum przyciągającym nowe inwestycje. Żeby tak się stało, musi być dobra infrastruktura – powiedział, cytowany w komunikacie premier Mateusz Morawiecki, który uczestniczył w otwarciu obwodnicy. Inwestycja został z realizowana przy udziale środków z rządowego programu – Fundusz Rozwoju Dróg.
O potrzebie inwestycji w ciągu DK-15 mówiono od 2000 roku, kiedy to Rada Miasta zdecydowała u opracowaniu planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego uwzględniającego powstanie obwodnicy. W międzyczasie bez powodzenia próbowano wpisać inwestycję do Programu budowy dróg krajowych. W 2017 roku środki na ten zapisano w budżecie miasta. Wtedy przystąpiono do opracowania dokumentacji technicznej. Prace budowlane rozpoczęły się w lutym 2019 r. i zostały podzielone na dwa etapy.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 79,6 mln zł, z czego 34,124 mln zł to dotacja z budżetu państwa. Gmina wygospodarowała 45,509 mln zł.
W ramach inwestycji powstał główny odcinek obwodnicy o długości 4,75 km, odcinek ul. Słowackiego we Wrześni (496 m), wiadukt drogowy, 5 rond na skrzyżowaniach z innymi drogami oraz oświetlenie trasy.
Obwodnica została nazwana ul. Niepodległości. Na podstawie porozumienia zawartego z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad stanie się ona docelowo fragmentem drogi krajowej numer 15.