Jest wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego dotyczący decyzji środowiskowej dla Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinku Drewnica – Ząbki. Sąd uchylił decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który umorzył postępowanie środowiskowe (a tym samym decyzję środowiskową) dla tej inwestycji. Wyrok jest nieprawomocny.
Decyzja środowiskowa dla S17 Drewnica – Ząbki została wydana w 2017 roku. Decyzję wydał Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku, któremu powierzono sprawę, by uniknąć konfliktu interesów przy rozpatrywaniu sprawy w Warszawie. Wskutek odwołań od decyzji środowiskowej sprawą zajął się GDOŚ, który w lutym 2020 roku unieważnił decyzję środowiskową, wskazując na błąd formalny. GDOŚ uznał, że organem właściwym do decydowania w sprawie drogi w pobliżu stolicy powinien być RDOŚ w Warszawie, a nie w Białymstoku. Umorzył zatem całe postępowanie i nakazał przekazanie sprawy do warszawskiej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Decyzja GDOŚ została zaskarżona do sądu. W środę 19 stycznia Wojewódzki Sąd Administracyjny po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym uchylił zaskarżoną decyzję. Wyrok na razie jest nieprawomocny.
Bliżej budowy
Uprawomocnienie się przybliży do realizacji tego odcinka warszawskiego ringu drogowego. GDDKiA ma już dla tego fragmentu gotową koncepcję programową. Jak mówiła nam jesienią ub.r. rzeczniczka prasowa warszawskiego oddziału GDDKiA, w przypadku uzyskania finansowania GDDKiA przygotuje dokumentację do ogłoszenia przetargu w systemie projektuj i buduj. Zielone światło daje dzisiejszy – choć jeszcze nieprawomocny – wyrok sądu.
Co na sąsiednim odcinku
Podobna sytuacja dotyczyła odcinka WOW między węzłem Ząbki a Zakrętem. Także i tam decyzja środowiskowa – z przyczyn formalnych – została umorzona przez GDOŚ, a WSA swoim wyrokiem uchylił tę decyzję. W tym przypadku jednak wpłynęły skargi kasacyjne na wyrok sądu pierwszej instancji.
W przypadku odcinka Ząbki – Zakręt GDDKiA jest dalej do realizacji. Najpierw GDDKiA będzie musiała wybrać wykonawcę, który opracuje koncepcję programową. Te prace zostały już raz zlecone - w czerwcu 2019 r., ale umowa z wykonawcą została rozwiązana. GDDKiA rozpisała nowy przetarg, ale ten z kolei został unieważniony po tym jak GDOŚ unieważnił decyzję środowiskową. Z kontynuacją przygotowań inwestycji GDDKiA czeka na uprawomocnienie się wyroku sądu, który potwierdziłoby ważność decyzji środowiskowej. Odcinek między Ząbkami i Zakrętem cały czas budzi też opór sporej części lokalnej społeczności, która nie godzi się na zatwierdzony przebieg trasy.