Wody Polskie wskazały najkorzystniejszą ofertę na przebudowę dojazdu do nowego mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą. Strona niemiecka ma w planach budowę nowej konstrukcji obiektu. Wybrana oferta zmieściła się w budżecie zamawiającego.
Wody Polskie prowadzą przetarg na wykonanie robót budowlanych polegających m.in. na przebudowie odcinka układu torowego oraz przebudowie mostu kolejowego, rozbiórce istniejącego i budowie nowego wiaduktu kolejowego na Warcie i Odrze. Projekt nosi nazwę „Przebudowa mostu w celu zapewnienia minimalnego prześwitu (Most kolejowy w 615,1 km rz. Odry w Kostrzynie nad Odrą)”.
W lutym poznaliśmy oferty, zaś w czerwcu zamawiający wskazał najkorzystniejszą z nich. Budżet zamawiającego wynosił 25,27 mln zł brutto i tylko dwie z ofert mieściły się w budżecie. Jeżeli nie będzie przeszkód formalnych, to umowę otrzyma konsorcjum PBW Inżynieria z Wrocławia wraz z LWZ z Żórawiny i Probudowa.com z Wrocławia na kwotę 23,15 mln zł.
Wody Polskie wykluczyły z postępowania Intop Warszawa, który zaproponował prace za najniższą kwotę – 21,15 mln zł brutto. Jak tłumaczy to zamawiający, oferent nie spełniał parametru dysponowania potencjałem technicznym w postaci pociągu montażowego. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Zamówienie zaplanowano do końca 2022 r.
Przypomnijmy, że pod koniec 2019 roku podpisano porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Strony zobowiązały się współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii Tczew – Kostrzyn nr 203, który połączy Kostrzyn z Kietz.
Polski kontrakt obejmie przebudowę ok. 820 m odcinka układu torowego, w związku z koniecznością dostosowania go do przebudowywanego mostu kolejowego na Odrze. Jest to odcinek linii kolejowej nr 203 Tczew-Kostrzyn pomiędzy zachodnim przyczółkiem mostu kolejowego na rzece Warcie i wschodnim przyczółkiem projektowanego przez stronę niemiecką granicznego mostu kolejowego na rzece Odrze.
Kolejna cześć zadania obejmie także przebudowę mostu kolejowego w km 341,872 linii kolejowej nr 203 na odcinku Suchodół – Kostrzyn nad Odrą oraz rozbiórkę istniejącego i budowę nowego wiaduktu w km 342,175 zlokalizowanego nad ul. Gorzyńską w Kostrzynie nad Odrą.
Zadanie jest bezpośrednio związane z inwestycją prowadzoną przez zarządcę niemieckiej linii kolejowej nr 6078 w ramach której nastąpi znaczne podniesienie niwelety torów na projektowanym moście granicznym w km 615,1 rzeki Odry, wynikające z dostosowania prześwitu mostu powyżej 5,25 m dla potrzeb prowadzenia akcji lodołamania. Obiekt będzie miał wysokość zapewniającą sprawną komunikację na rzece - wymaganą V klasę żeglowności wg wymogów europejskich. Zwiększy to możliwości żeglugi. Budowany przez Niemców most kolejowy będzie miał 260 metrów długości i powstanie w miejscu obecnej przeprawy.
Rząd Rzeczpospolitej Polskiej otrzymał pożyczkę z Banku Światowego na sfinansowanie kosztów projektu. Inwestycja będzie prowadzona w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły.