Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Mosty - Polska,Tczew

Wstrzymane prace przy Moście Tczewskim

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 01.10.2019

 

Wstrzymane prace przy Moście Tczewskim
fot. CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska
Tczew

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prace przy rozbiórce Mostu Tczewskiego wstrzymał Wojewódzki Konserwator Zabytków. Mimo wcześniejszej decyzji, zezwalającej na zdemontowanie przęsła ESTB, organ stwierdził, że należy je jednak zachować, gdyż jest jedynym tego typu w Polsce.
Od kilku lat trwa remont Mostu Tczewskiego. Prace odbywają się dwutorowo – trwa budowa przyczółku i rozbiórka przęsła. Starostwo Powiatowe w maju rozstrzygnęła postępowanie przetargowe w związku ze sprzedażą złomu z rozbiórki mostu. Firma z Kamienicy Królewskiej zobowiązała się, że zapłaci 81 groszy za każdy zezłomowany kilogram. Szacuje się, że przyniesie to 1,7 mln zł przychodu do kasy powiatu.

Dwa pierwsze przęsła mostu to ESTB, czyli przęsła angielskiego mostu wojennego. Skrót oznacza nic innego jak Emergency Steel Truss Bridge, czyli awaryjny, stalowy most kratownicowy. Zamontowano je po zakończeniu II wojny światowej, by przywrócić ruch na zniszczonym podczas działań wojennym moście. Miało to być rozwiązanie tymczasowe, jednak przetrwało prawie pół wieku. Fragment miał trafić do Politechniki Gdańskiej na ekspozycję do powstającego Muzeum Politechniki w budynku Hydromechaniki.

To się jednak może zmienić, gdyż Wojewódzki Konserwator Zabytków wstrzymał prace na moście. – Konserwator wstrzymał rozbiórkę przęseł, bo chce ocalić to, co pozostało. Wszystko wskazuje bowiem na to, że jest to jedyne tego typu przęsło w Polsce. Prace będzie można znowu rozpocząć, jeśli uda się wyeksponować pozostałe przęsło w całości na okolicy mostu – przekazuje Marcin Tymiński, rzecznik prasowy Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w Gdańsku. Przedstawiciel argumentuje decyzję działaniami m.in. Waldemara Affelta z Politechniki Gdańskiej oraz Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.

– Zniszczone pruskie przęsła nurtowe mostu tczewskiego, które po drugiej wojnie światowej zostały zastąpione wojskowymi przęsłami angielskim typu ESTB to niezwykle ważne upamiętnienie tragicznych dziejów tego miejsca w czasie II wojny światowej. Aktualnie realizowane niszczenie angielskich przęseł w celu planowanego zastąpienia ich nowymi przęsłami, które mają przypominać pierwotny most pruski z połowy XIX w. będzie równoznaczne z zatarciem śladów ważnego wydarzenia historycznego, szczególnie istotnego dla polskiej racji stanu – przekonuje Tomasz Korzeniowski, prezes Towarzystwa Opieki nad Zabytkami, Oddział w Gdańsku.

W tej sprawie wypowiedział się już także Społeczny Komitet Odbudowy Mostu, propagator akcji #MostTczewskiJakWesterplatte. – Decyzja Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Gdańsku to zła, szkodliwa decyzja. Najpierw konserwator zgodził się na to, żeby fragment przęsła ESTB był prezentowany na Politechnice Gdańskiej, a teraz karze wstrzymać prace. Dlaczego teraz, kiedy 2/3 przęsła jest już pocięte i społeczna akcja przekazania mostu pod opiekę państwa zaczęła przynosić pierwsze efekty? Naszym zdaniem zatrzyma to odbudowę mostu na lata – piszą społecznicy na Facebooku.

Decyzja konserwatora może mieć także negatywne skutki finansowe dla Starostwa Powiatowego, gdyż potrzebna będzie inna technologia demontażu przęsła.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5