Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę fragmentu drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko. Chodzi o fragment Wysokie – Raczki. GDDKiA wybrała Budimex, ale KIO stwierdziła, że niesłusznie została odrzucona oferta Porr.
Postępowanie dotyczące tego odcinka prowadzi GDDKiA w Olsztynie. W ogłoszonym przetargu inwestor otrzymał 8 ofert, z czego większość uplasowała się znacznie poniżej kosztorysu (przekroczyła go tylko jedna firma).
Przy budżecie wynoszącym 637,840 mln zł, propozycja z najniższą ceną była warta 370, 711 mln zł. GDDKiA zdecydowała się wybrać ofertę z szóstego miejsca pod względem ceny. To warta 484,287 mln zł propozycja Budimeksu. Reszta ofert została odrzucona, z tego 3 z zarzutem rażąco niskiej ceny, pozostałe cztery nie przedłużyły terminu związania ofertą.
Od rozstrzygnięcia odwołały się konsorcjum na czele z Rubau Polska (odrzucone za rażąco niską cenę) oraz konsorcjum z liderem Porr Polska (odrzucone za niezgodność oferty z treścią specyfikacji oraz rażąco niską cenę. Odwołanie Rubau zostało oddalone, Izba podzieliła jednak zastrzeżenia zgłoszone przez Porr.
Jak poinformowała Magdalena Grabarczyk, rzecznik prasowa Krajowej Izby Odwoławczej, Izba uwzględniła odwołanie wniesione przez konsorcjum Porr i nakazała zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oraz unieważnienie odrzucenia oferty odwołującego. Nakazała też ponowne badanie i ocenę ofert.
Odcinek Wysokie Raczki jest jednym z trzech, na które podzielono budowę S61 ze Szczuczyna do miejscowości Raczki położoną u zbiegu z obwodnicą Suwałk. Liczy ok. 20 km. Pozostałe odcinki to Szczuczyn – Ełk Południe liczący ok. 23 km oraz Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 20 km. W obu przypadkach jako najkorzystniejsze wskazano oferty firmy Polaqua.
Wcześniej KIO nakazała także unieważnienie rozstrzygnięcie przetargu na inny odcinek S61 – Łomża Zachód – Kolno. Po ponownej analizie ofert wybór padł na tego samego wykonawcę – włoską Impresa Pizzarotti.