Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Dolnośląskie

Wyczekany przetarg na S3 Bolków – Lubawka ogłoszony

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 01.06.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Wyczekany przetarg na S3 Bolków – Lubawka ogłoszony
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Dolnośląskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Doga ekspresowa S3 z Bolkowa do Lubawki została podzielona na dwa odcinki, na które oddzielnie zostały ogłoszone postępowania. Zadanie III dotyczy trasy liczącej 16,1 km od węzła Bolków (bez węzła) do węzła Kamienna Góra Północ (bez węzła), a zadanie IV dotyczy drogi liczącej 15,3 km od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa. Oferty, które otrzyma zamawiający poznamy pod koniec lipca. Pozostaje pytanie, czy propozycje wykonawców, na realizację tego wyczekanego projektu, zmieszczą się w budżecie.
Dwa zadania

Przy budowie trasy S3 z Bolkowa do Lubawki zdecydowanie największym wyzwaniem będzie realizacja zadania nr III. Będzie tak z uwagi na to, że zawiera on dwa tunele, jeden o długości 0,320 km, a drugi o długości 2,290 km. Dodatkowo w ciągu drogi powstanie 7 wiaduktów i 1 most. Powstaną także cztery wiadukty przecinające trasę.
Zadanie nr IV będzie nieco łatwiejsze. Trasa, o długości 15,3 km, nie będzie zawierała tuneli. Za to w jej ciągu planowane są trzy węzły: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe oraz Lubawka.

Oba postępowania zostały ogłoszone w systemie „projektuj i buduj”. Oznacza to, że wykonawca będzie musiał nie tylko wybudować trasę, ale także zaprojektować ją oraz uzyskać niezbędne pozwolenia. W przypadku zadania nr III firma, która zwycięży w przetargu będzie miała nie więcej niż 50 miesięcy na jego realizację, a w przypadku zadania nr IV będzie to nie więcej niż 37 miesięcy. W obu przypadkach do czasu realizacji nie wliczają się okresy zimowe, ale wliczają się one do okresu projektowego.

Ceny tuneli w Polsce

W tej chwili najdłuższym wybudowanym tunelem w Polsce jest przeprawa pod Martwą Wisłą. Za ten odcinek, o długości 1,3 km, zapłacono 885 mln zł (680 mln zł/ km). Obecnie jednak w Polsce budowane są dużo dłuższe podziemne przeprawy drogowe. W realizacji jest tunel w ciągu drogi S7 Naprawa – Skomielna Biała, liczący 2,06 km. Cała inwestycja dotycząca jego budowy kosztuje 968,9 mln zł, a poza tunelem powstanie dodatkowo ok. 1 km drogi. Oznacza to, że za kilometr tej trasy zapłacimy 322 mln zł. Budowany jest także tunel w ciągu drogi S2 na warszawskim Ursynowie. Przeprawa, która będzie biegła m.in. pod metrem, to koszt 1,222 mld zł za 4,6 km drogi (z czego 2,335 km to tunel) co daje 265,7 mln zł/km.

Oczywiste jest jednak, że przy budowie tuneli bardzo ważne są warunki geologiczne i sposób ich budowy. Wyżej wymienione przeprawy były budowane kolejno w technologii TBM, ADECO RS oraz podstropowej. Oznacza to, że najwięcej wspólnego z tunelem w ciągu S3 ma ten w ciągu S7. Jest tak z uwagi na to, że oba mają zostać wykonane metodami górniczymi.

Jak więc cenowo ma wypaść trasa biegnąca od Bolkowa do Lubawki? Na fragment liczący 16,1 km (zawierający tunele) przewidziany został budżet wysokości 1,7 mld zł, co daje 105 mln zł/km. Z kolei na część o długości 15,3 km przewidziano 750 mln zł (49 mln zł/km).

Obietnice i oczekiwanie

Zapowiedzi ogłoszenia przetargu na budowę drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do granicy państwa mieliśmy już wiele. W październiku 2016 roku Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa „skierowało odcinek do realizacji”. Następnie, po siedmiu miesiącach, 26 maja, Jerzy Szmit potwierdził w rozmowie z naszym portalem – dziś ogłaszamy przetarg na tę drogę. Jednak tego dnia doczekaliśmy się „skierowania do przetargu”, a nie ogłoszenia rzeczywistego postępowania. Ogłoszenie o zamówieniu pojawiło się na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dopiero po kilku dniach – 31 maja.

W przypadku krótszego odcinka wrocławski oddział GDDKiA czeka na oferty do 26 lipca br. Z kolei przy inwestycji dotyczącej dłuższego fragmentu, zawierającego długie tunele, propozycje poznamy 31 lipca. Kryteria, które pod uwagę będzie brał zamawiający podczas oceny ofert to: cena (60%) oraz aspekty pozacenowe, do których należą: właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (oba zadania: 9%), równość podłużna nawierzchni (oba zadania: 8%), personel wykonawcy (zadanie IV: 6%, zadanie III: 15%), termin realizacji kontraktu (zadanie IV: 12%, zadanie III: 3%) oraz zagospodarowanie gruntu rodzimego (oba zadania: 5%).





VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS