We wrześniu wojewoda warmińsko-mazurski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla S61 Ełk Południe – Wysokie. Wykonawca jest już na placu budowy. Prowadzi prace przygotowawcze i odhumusowanie terenu.
Wykonawcą tego odcinka jest konsorcjum firm Trakcja, Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów. W ramach kontraktu o wartości blisko 686 mln zł konsorcjum wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową wraz z połączeniem z obwodnicą Ełku w ciągu S16. Łączna długość odcinka to ok. 23 km.
W ramach powierzonego zadania wykonany zostanie także remont wybranych dróg lokalnych oraz wybudowane urządzenia ochrony środowiska. Do wykonania są m.in. 24 obiekty inżynierskie oraz węzeł Ełk Wschód. Konstrukcja drogi zostanie wykonana z betonu cementowego – na tym odcinku przewidywany jest wysoki poziom ruchu pojazdów ciężarowych.
Droga ekspresowa S61 jest głównym fragmentem polskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z zachodnią Europą. Budowa tej drogi realizowana jest na terenie województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego.
Odcinek, którego budowa właśnie się zaczęła, jest jednym z trzech fragmentów trasy Via Baltica przebiegającej przez teren województwa warmińsko-mazurskiego: Szczuczyn – Ełk Południe (ok. 23,3 km), Ełk Południe – Wysokie (ok. 22,9 km), w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o długości ok. 4 km oraz Wysokie – Raczki (ok. 20,2 km).
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko na odcinku Szczuczyn - Raczki jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.