Pod koniec listopada została podpisana umowa z konsorcjum, które ma się zająć rozbudową autostrady A2 wokół Poznania. Wykonawca prowadzi prace przygotowawcze, a wiosną zamierza ruszyć z robotami. Jednym z największych wyzwań – tak dla wykonawcy, jak i kierowców – będzie organizacja ruchu na czas budowy. Chodzi o drogę, którą jeździ nawet 65 tys. aut w ciągu doby.
Chodzi o dobudowę trzeciego pasa na autostradzie A2 pomiędzy węzłami Poznań Zachód i Poznań Krzesiny. Inwestycję, na mocy umowy koncesyjnej, realizuje spółka Autostrada Wielkopolska. 29 listopada ub.r. AWSA podpisała umowę w tej sprawie z konsorcjum firm: A2 Route, Strabag i Strabag Infrastruktura Południe.
Konsorcjum przygotowuje się do realizacji robot, które maja ruszyć w drugiej połowie marca tego roku.
Jak informuje nas Anna Cembrzyńska, rzecznik prasowa firmy Strabag, wybierani są podwykonawcy branżowi oraz optymalizowane są rozwiązania techniczne i logistyczne. Wykonawca gromadzi także materiały potrzebne do budowy.
– Konsorcjum zamawia sprzęt i transport, organizuje biuro budowy i place składowe – mówi przedstawicielka firmy Strabag. – Od 7 stycznia rozpocznie się montaż wytwórni mas bitumicznych, na której budowę zostało już wydane pozwolenie – dodaje.
Trwają także prace nad projektem organizacji ruchu na czas budowy. wykonawca nie ukrywa, że to będzie jedno z największych wyzwań związanych z realizacją tego zadania. Autostrada A2 na odcinku przewidzianym do rozbudowy jest bardzo mocno obciążona ruchem (to zresztą główny i jednocześnie palący powód rozbudowy). Trasą między węzłami Krzesiny i Zachód każdego dnia przejeżdża ok. 65 tys. pojazdów. Inwestor wymaga, by roboty były prowadzone przy czynnych dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Mimo wyzwania postawionego wykonawcy, pewne jest, że nie obędzie się bez utrudnień dla kierowców.
Przypomnijmy, chodzi o odcinek długości 16 km. Wykonany zostanie dodatkowy, trzeci pas ruchu, a dodatkowo zmodernizowana zostanie nawierzchnia istniejącej trasy. Poszerzone mają być także łącznice na węzłach. Trzeba także wybudować dodatkowe ekrany akustyczne – ich powierzchnia wzrośnie niemal trzykrotnie. Po wykonaniu zadania ich powierzchnia wyniesie 28 tys. m2 w stosunku do obecnych 11 tys. m2. To wymóg narzucony w decyzji środowiskowej, na potrzeby rozbudowy konieczne okazało się spełnienie wszystkich procedur, tak ja dla nowej inwestycji.
Wszystkie prace mają się zakończyć w połowie 2020 roku. AWSA ma nadzieję, że przy sprzyjającej pogodzie, roboty nawierzchniowe, tj. dobudowę trzeciego pasa i wzmocnienie nawierzchni istniejących pasów, uda się zakończyć w tym roku.