Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Wykonawca: Zakończymy obwodnicę Wałcza we wrześniu tego roku

| Redakcja źródło: Energopol Szczecin 07.06.2019

 

Wykonawca: Zakończymy obwodnicę Wałcza we wrześniu tego roku
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Deklarujemy zakończenie realizacji inwestycji we wrześniu tego roku – oświadcza Zarząd Energopolu Szczecin w odniesieniu do wczorajszej informacji o wezwaniu do poprawy, które otrzymał od GDDKiA. Wykonawca tłumaczy skąd – jego zdaniem – wzięły się opóźnienia na budowie. Zwraca też uwagę, że ewentualne finalizowanie – będących już w końcowej fazie inwestycji – przez innych wykonawców, będzie kosztować państwo dodatkowe setki milionów złotych.
W nawiązaniu do wczorajszych informacji dotyczących budowy obwodnicy Wałcza w ciągu DK 10 Zarząd Energopolu Szczecin przedstawia swoje stanowisko:   

(...) Czujemy się uprawieni do przedłużenia czasu na ukończenie inwestycji w związku z okolicznościami nie leżącymi po naszej stronie. Deklarujemy jednocześnie zakończenie realizacji inwestycji we wrześniu tego roku. W tym zakresie zwróciliśmy się do GDDKiA z roszczeniami terminowymi. Podkreślamy, iż dysponujemy zgromadzonymi materiałami oraz niezbędnym potencjałem sprzętowym i kadrowym zmobilizowanym w stopniu wystarczającym do zakończenia realizacji przedmiotowego Zadania Inwestycyjnego.

Jednocześnie warunkiem koniecznym do ukończenia obwodnicy Wałcza jak również innych realizowanych przez nas inwestycji drogowych takich jak budowa węzła autostradowego Kijewo oraz przebudowa autostrady A-6 Kijewo – Rzęśnica jest współdziałanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z wykonawcą, w szczególności w zakresie płatności dla wykonawcy jak i podwykonawców i dostawców.

Wskazujemy, że w związku ze wcześniejszymi opóźnieniami w realizacji kontraktu wynikającymi z okoliczności leżących po stronie GDDKiA byliśmy zmuszeni do poniesienia znacznych kosztów dodatkowych, przede wszystkim ze względu na wzrost kosztów robocizny, materiałów i sprzętu a których to kosztów nie musielibyśmy ponosić gdybyśmy mogli realizować roboty wcześniej. Pomimo iż umowa z GDDKiA przewiduje zwrot uzasadnionych wydatków w związku okolicznościami nie leżącymi po stronie wykonawcy, GDDKiA zwróciła nam jedynie niewielki ułamek tych wydatków a większość roszczeń jest nadal procedowana zarówno kosztowych jak i terminowych. Powyższe okoliczności spowodowały problemy finansowe i brak możliwości dalszego dopłacania do tej inwestycji z innych kontraktów jak i z kredytów bankowych.

Przypominamy, że w przeszłości, w początkowej fazie realizacji Kontraktu Wykonawca wielokrotnie zgłaszał konieczność dostosowania rozwiązań projektowych do odmiennych warunków gruntowych niż stwierdzone na placu budowy. Ponadto w stosunku do odcinka projektowanego przez biuro projektowe działające na zlecenie GDDKiA konieczne było naprawienie błędów projektowych oraz dostosowanie projektu do przepisów w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. W rzeczywistości sprowadziło się to do opracowania całkowicie nowego projektu wykonawczego. Jednocześnie w toku długotrwałej procedury zatwierdzania Zmian, Zamawiający znacznie ograniczył zakres proponowanych optymalizacji, co zaważyło negatywnie na rentowności założeń kosztowych przyjętych w ofercie wykonawcy.

W kontekście coraz większych opóźnień w realizacji kontraktów dla GDDKiA widzimy palącą konieczność intensyfikacji działań zarówno ze strony GDDKiA jak i Ministerstwa Infrastruktury w celu umożliwienia sprawnego dokończenia rozpoczętych inwestycji. Duża część z nich, w tym obwodnica Wałcza, jest w fazie końcowej, a dokończenie tych projektów przez innych wykonawców będzie kosztować Skarb Państwa dodatkowe setki milionów czy miliardy złotych.

W szczególnie trudnej sytuacji są firmy polskie, nie mające dostępu do zagranicznego finansowania. Zagraniczne banki chętnie finansują duże koncerny wiedząc, że odzyskają swoje pieniądze w późniejszym okresie, kiedy te firmy będą mogły dyktować swoje warunki.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5