Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiedziała na ponad 800 pytań dotyczących przetargu na wykonanie Centralnego Projektu Wdrożeniowego w ramach Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Wyznaczyła też nowy termin składania ofert – przypada on na 6 lutego 2019 roku. Postępowanie dotyczące ogromnego przedsięwzięcia z zakresu inteligentnych systemów transportowych budzi duże zainteresowanie potencjalnych oferentów.
Ogłoszony w połowie października
przetarg na wykonanie Centralnego Projektu Wdrożeniowego jest kluczowy dla realizacji Projektu Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap 1. W ramach postępowania wykonane zostanie oprogramowanie centralne wraz niezbędną infrastrukturą sprzętową, które będzie sterować całością systemu. Powstanie też Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem, a część odcinków sieci bazowej TEN-T zostanie wyposażona w niezbędne urządzenia, w tym: znaki zmiennej treści, urządzenia do monitoringu ruchu i wykrywania zdarzeń, czujniki warunków pogodowych i stanu nawierzchni dróg.
- W celu zapewniania jak najlepszego efektu z realizacji zamówienia zastosowano w przetargu kryteria pozacenowe premiujące posiadane kompetencje oraz proponowane rozwiązania techniczne – tłumaczy Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.
Przetarg budzi duże zainteresowanie potencjlanych wykonawców. Do inwestora wpłynęły setki pytań. Przed świętami GDDKiA opublikowała ponad 800 odpowiedzi. W ślad za tym przesunięty został termin składania ofert – powinniśmy je poznać 6 lutego. Wyjaśnienia opublikowane w odpowiedzi na pytania wykonawców powinny się przyczynić do jeszcze bardziej precyzyjnego określenia zapisów przetargowych. Chodzi bowiem o duży i skomplikowany system.
KSZR - etap I Jak przypomina GDDKiA, Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T - etap I obejmie niemal jedną trzecią dróg wchodzących na terenie Polski w skład europejskiej sieci bazowej TEN-T – w suie ponad 1,1 tys. km. Efektem ma być zintegrowany system zarządzania ruchem, dzięki któremu będziemy jeździć w sposób bardziej płynny i bezpieczny.
Z tego systmeu docelowo będziemy ostrzegani przed utrudnieniami, otrzymamy informacje o aktualnych i prognozowanych warunkach ruchu oraz czasie dojazdu do celu. Łatwiej ominiemy zatory drogowe i sprawdzimy liczbę wolnych miejsc na najbliższym MOP-ie. Co istotne, system usprawni także akcje ratunkowe na drogach.
– Naszym celem jest optymalne wydatkowanie środków europejskich oraz stworzenie narzędzia, wykorzystującego dostępne technologie i bazy danych wpisując się w już istniejące lub budowane systemy bez konieczności ich dublowania – mówi Jan Krynicki z GDDKiA. Podkreśla, że KSZR jest zaprojektowany tak, by współpracował i wymieniał dane z innymi systemami państwa, takimi jak chociażby Krajowy System Poboru Opłat (KSPO), czy systemy związane z KAS (Krajową Administracją Skarbową). – Połączenie takie jest oczywiście wyzwaniem dla całej administracji, a nie tylko jednej instytucji. Dlatego uważamy, że warto wykorzystać wszelkie dostępne instrumenty, aby system był wielofunkcjonalny i wykorzystywany na różnych płaszczyznach działalności państwa – dodaje Jan Krynicki.
Ogromne przedsięwzięcieNa realizację Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Polska otrzymała dofinansowanie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę”. Unia przynazła nam na ten cel aż 123 mln euro. Prawidłowosć wydatkowania środków w ramach tego Instrumentu jest nadzorowana przez Komisję Europejską za pośrednictwem agencji wykonawczej INEA. - Na poziomie krajowym nadzór nad zgodnością z obowiązującymi procedurami dotyczącymi wydatkowania środków unijnych sprawuje Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju oraz Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W 2018 roku stan zaawansowania Projektu był poddany kontroli ze strony KE, zakończonej wynikiem pozytywnym – informuje Jan Krynicki.
Wkrótce kolejny przetarg Zakres rzeczowy projektu Krajowy System Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T – etap I będzie realizowany w ramach dwóch postępowań przetargowych. Poza trwajacym przetargiem na Centralny Projekt Wdrożeniowy, relizowane będą jeszcze zamóienia na Regionalne Projekty Wdrożeniowe. Według wcześniejszych zapowiedzi, ma on się składać czterech części obejmujących obszarowo drogi wchodzące w skład sieci drogowej KSZRD Etap 1 na terenie Oddziałów: w Gdańsku i w Olsztynie - drogi S6 i S7 (cz. 1), w Łodzi - drogi A1 i A2 (cz. 2), w Katowicach - drogi A1, A4 i S1 (cz. 3) oraz w Opolu i we Wrocławiu - drogi A4 i A8 (cz. 4).
Obecnie przetarg jest w końcowej fazie przygotowywania.