Częstochowa pochwaliła się postępem prac przy budowie DK-46, czyli wylotu na Opole i obejścia ul. św. Barbary. Widać już zarys ronda na skrzyżowaniu nowej dwupasmówki z ul. Pułaskiego. Trwają także przygotowania do budowy ronda na ul. Głównej, św. Jadwigi i św. Barbary. Inwestycja stanowi jedno z największych przedsięwzięć budowlanych w historii Częstochowy.
Aktualnie najbardziej intensywne prace trwają na budowie obiektu mostowego nad Stradomką, gdzie ruch odbywa się po moście tymczasowym. Skomplikowane roboty realizowane są także w sąsiedztwie linii kolejowej, głównie na przejazdach. Najwięcej zadań do zrealizowania ekipy wykonawcy mają aktualnie na zamkniętych przejazdach kolejowych w ulicy Przestrzennej i Szybowej (na tym drugim ruch kołowy ma zostać przywrócony od 3 grudnia). Wcześniej zrealizowano budowę obiektu mostowego nad Gorzelanką.
Częściowo otwarte zostało już skrzyżowanie z ul. Tatrzańską. Odcinkowo główny ruch na budowie nowej DK-46 odbywa się po nowej nawierzchni. Na budowie w ciągu ulic: Głównej i Przejazdowej w pięciu lokalizacjach ruch odbywa się wahadłowo ze sterowaniem sygnalizacją świetlną.
Budowę wizytował prezydent miasta, Krzysztof Matyjaszczyk, którego zdaniem budowa nowej drogi krajowej nr 46 w zachodniej części miasta to szansa na lepszą komunikację dla wszystkich mieszkańców, ale przede wszystkim na poprawę komfortu tych, przez których dzielnice droga przebiega i na które bezpośrednio oddziałuje. – Dzielnice Gnaszyn-Kawodrza, Podjasnogórska, Stradom, Trzech Wieszczów dzięki tej inwestycji zyskają lepszą drogę, a także impuls do rozwoju. Wierzę, że z rozbudowanej drogi oraz nowego połączenia będziemy mogli skorzystać w przewidzianym umową terminie – podkreślił. Komplet prac ma mieć swój finał z końcem 2023 roku.
Zadanie o nazwie „Rozbudowa DK-46 – ul. Głównej i ul. Przejazdowej wraz z budową obejścia ul. Św. Barbary do ul. Pułaskiego” to strategiczna inwestycja realizowana w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie”. Oprócz budowy infrastruktury drogowej i podziemnych sieci, na odcinku ok. 6 km powstają drogi rowerowe, chodniki, oświetlenie, ronda i skrzyżowania poprzeczne, które zyskają nową i bezpieczną geometrię. Teren zyska odwodnienie.
Dzięki budowie nowego śladu drogi, czyli tzw. obejścia ul. Św. Barbary, ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony ze znacznej części otoczenia centrum miasta. Inwestycja wraz z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej kosztuje ponad 98 mln zł.