Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Wyższa opłata paliwowa dla samorządów? To się dopiero okaże

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 05.07.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Wyższa opłata paliwowa dla samorządów? To się dopiero okaże
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

To co zdenerwuje kierowców, może być dobrą informacją dla tych, których o ból głowy przyprawia stan dróg samorządowych. Nie można jednak chwalić dnia przed zachodem słońca. – Wszyscy otrzymali informację, że zapłacą drożej za paliwo, bo samorządy domagają się pieniędzy. Mam nadzieję, że nie okaże się, iż w rzeczywistości głównym beneficjentem tych środków będzie GDDKiA – mówi Grzegorz Kubalski ze Związku Powiatów Polskich.
Przedstawiciel korporacji samorządowej zastrzega, że dopiero po oficjalnym ujawnieniu szczegółów pomysłu dotyczącego podwyżki opłaty paliwowej można będzie pokusić się o jego ocenę. Nie ukrywa, że samą inicjatywę z myślą o drogach niższej kategorii ocenia pozytywnie, ale na razie bez entuzjazmu. Na tym etapie bowiem jest więcej pytań niż odpowiedzi.

Dla kogo dodatkowe pieniądze?

Jak zwraca uwagę ekspert, w doniesieniach prasowych jest mowa o podwyżce w kwocie 25 gr za litr paliwa. Potencjalny wskazywany podział tej kwoty to 20 gr na rzecz GDDKiA, natomiast 5 gr dla dróg samorządowych. – Jeżeli taka proporcja by się potwierdziła, to by znaczyło, że w rzeczywistości przekaz medialny, był przekazem celowanym po to, by uświadomić obywatelom, że drożej będą płacić za benzynę, bo samorządy chcą pieniędzy, a w rzeczywistości głównym beneficjentem będzie GDDKiA – mówi Grzegorz Kubalski. To, jego zdaniem, nie byłoby nawet szczególnie dziwne, biorąc pod uwagę, że program budowy dróg krajowych na najbliższe lata nie dopina się.

Z dotychczasowych przekazów medialnych wiadomo też, że ma powstać Fundusz Dróg Samorządowych, do którego będą trafiać dodatkowe pieniądze z opłat ponoszonych przez kierowców. – Na razie nie zostało sprecyzowane w jaki sposób te środki będą dzielone. W związku z tym nie ma możliwości jednoznacznego przesądzenia na ile będą one poprawiały sytuację samorządów, a jeżeli tak, to w jakich obszarach. W zależności od kryteriów podziału może to przynosić bardzo różne efekty – mówi Kubalski.

Co z dotychczasowymi programami?

Nie wiadomo też co po wdrożeniu nowego instrumentu finansowego stanie się z dotychczasowymi narzędziami wsparcia samorządów, na przykład z Programem rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. – Nie chciałbym się dowiedzieć, że fundusz budowy dróg samorządowych w rzeczywistości ma służyć do sfinansowania wydatków, które obecnie były ponoszone w ramach tzw. schetynówek – komentuje przedstawiciel Związku Powiatów Polskich.

W takiej sytuacji można mieć wiele wątpliwości co do ewentualnych korzyści dla samorządów. Jeśli w ramach nowego funduszu rząd postanowiłby finansować to, co już było finansowane w ramach innych narzędzi, kierowcy zapłacą więcej, ale na pewno nie na te drogi, którymi uzasadnia się plany podwyżki. – Może się okazać, że z tych 5 gr na litrze, które potencjalnie miałyby trafić do jednostek samorządowych, efektywnie zostanie mniej, bo rząd sobie zwolni pieniądze, które i tak zgodnie ze swoją obietnicą musiał zabezpieczyć – przestrzega Grzegorz Kubalski. Podkreśla, że o ostatecznej ocenie projektowanego rozwiązania zdecydują szczegóły.

Na razie projektu nie ma wśród tych, które wpłynęły doi Sejmu.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5