Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Przepisy nie działają. Nic nie odstrasza pijanych kierowców

| Romanowska Magdalena źródło: Rynek Infrastruktury 06.09.2019

 

Przepisy nie działają. Nic nie odstrasza pijanych kierowców
fot. malopolska.policja.gov.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Według danych Komendy Głównej Policji w tegoroczne wakacje za kierownicę wsiadło prawie 26 tysięcy osób będących pod wpływem alkoholu. To o 2 tysiące więcej niż w wakacje 2018 roku, co czyni ten wzrost największym od dekady. Okres letni sprzyja rozluźnieniu, jednak przerażające statystyki skłaniają do przemyśleń – co sprawia, że kierowcy dają sobie przyzwolenie na tak nagminne łamanie przepisów?
O raporcie policyjnym dotyczącym sytuacji na drogach w okresie wakacyjnym pisaliśmy TUTAJ. Choć wypadków nie było tak dużo jak w ubiegłym roku, a najczęstszą ich przyczyną było przekraczanie prędkości, dramatyczny wzrost słupków przedstawiających dane o pijanych kierowcach rzuca cień na stopień bezpieczeństwa na drogach. Do takiego stanu rzeczy doszło pomimo wielu obowiązujących restrykcji oraz trwającej przez całe lato kampanii społecznej „Bezpieczne wakacje 2019”.

Surowe kary bezskuteczne

Powodów do takiego zachowania kierowców niekoniecznie należy doszukiwać się w łagodności przepisów, a raczej w nieskutecznych rozwiązaniach prewencyjnych.

− Polska ma niski dopuszczalny limit alkoholu (0,2‰) dla kierujących i bardzo surowe kary za prowadzenie pojazdów po spożyciu alkoholu, a polska policja co roku kontroluje stan trzeźwości u ok. 17-18 mln kierowców. Okazuje się jednak, że te środki nie zniechęcają do jazdy po alkoholu. W 2018 roku zatrzymano ok. 100 tys. nietrzeźwych kierowców, ale, sądząc po wynikach badań opinii społecznych z 2018 roku, po naszych drogach porusza się co najmniej trzykrotnie więcej kierowców, którzy nie trafili na policyjną kontrolę. Moim zdaniem najgorsze jest jednak to, że postęp w ograniczaniu liczby wypadków drogowych łączonych z działaniem alkoholu jest w Polsce za wolny w stosunku do wkładanego wysiłku i naszych oczekiwań, a my do końca nie wiemy, dlaczego tak się dzieje – mówi Ilona Buttler z Instytutu Transportu Samochodowego.

W wymienionych regulacjach wciąż jest miejsce na nowe, być może bardziej skutecznie rozwiązania. Wciąż pozostaje kilka potencjalnie skutecznych rozwiązań, które albo są w fazie rozmów, albo – pomimo działania w innych krajach – nie są w ogóle rozważane.

− Największe nadzieje w tej chwili wiązane są z upowszechnieniem blokad alkoholowych, czyli urządzeń uniemożliwiających uruchomienie silnika samochodu, jeżeli kierowca wypił wcześniej alkohol. Przypomnę, że w maju 2019 r. Komisja i Parlament Europejski poparły propozycję standardowego wyposażania nowych modeli samochodów od 2022 roku w rozwiązanie ułatwiające montowanie blokady alkoholowej – dodaje Ilona Buttler. O innym rozwiązaniu wspomina Łukasz Zboralski z portalu brd24.pl − Wzorem Słowacji kierowca przyłapany po pijanemu mógłby mieć obowiązkowe spotkanie z psychiatrą diagnozującym, czy jest to jednorazowy „wyskok" czy problem alkoholowy wymagający leczenia.

To tylko wierzchołek góry lodowej


Wygląda zatem na to, że osoby zatrzymane przez policję to tylko część rzeczywistego problemu. − Liczba osób przyłapanych przez policję niestety nie może być żadnym wyznacznikiem. Wystarczy bowiem, że dokonali więcej kontroli, albo w lepszym czasie i miejscach − i dlatego mogli więcej pijanych kierowców przyłapać. Jest to jednak jakiś sygnał ostrzegawczy, zwłaszcza w połączeniu z informacjami o rosnącym spożyciu alkoholu w Polsce – komentuje Łukasz Zboralski. Dziennikarz specjalizujący się w tematyce BRD  dodaje, że pijani kierowcy nie są wcale największym zagrożeniem dla uczestników ruchu drogowego. − Zauważę jednak, że od lat problem z pijanymi kierowcami jako sprawcami wypadków mamy na poziomie niższym niż średnio w UE. Nie jest to więc najpoważniejszy problem na polskich drogach, choć oczywiście to problem poważny.

Zboralski zwraca również uwagę na istotną lukę w systemie: − Najtrudniejszą sytuację mamy z ludźmi, którzy wsiadają dalej do samochodów, mimo wcześniejszych zakazów sądowych właśnie za jazdę po pijanemu. Tu polski system nie ma nic do zaoferowania.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5