Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Z 5 mld na drogi lokalne 250 mln zł może rozdzielić premier

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.09.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Z 5 mld na drogi lokalne 250 mln zł może rozdzielić premier
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dofinansowanie nawet do 80 proc. kosztów przedsięwzięcia, maksymalnie 30 mln zł na jedno zadanie – to najważniejsze założenia dotyczące projektowanego Funduszu Dróg Samorządowych. Do podziału ma być nawet 5 mld zł w ciągu roku. Listy z dotacjami będą powstawały u wojewody, ale zatwierdzi je osobiście premier. To on ma prawo rozdzielić 5-procentową rezerwę w programie, czyli nawet 250 mln zł rocznie.
Rząd w ubiegłym tygodniu przyjął projekt ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych. Ma on był przełamaniem wieloletniego impasu w niedofinansowaniu dróg zarządzanych przez samorządy najniższego szczebla. Do rozdysponowania ma być nawet 5 mld zł rocznie.

Z Funduszu ma być dofinansowywana budowa, przebudowa lub remont dróg powiatowych i gminnych (bez kosztów nabywania nieruchomości pod drogi). Z tego źródła będą także finansowane drogi o znaczeniu obronnym – gminne, powiatowe i wojewódzkie. W tym przypadku dotacja ma wynieść 100 proc.

Fundusz Dróg Samorządowych ma być także źródłem środków dla wydatków na mosty dofinansowywane w ramach programu Mosty dla regionów.

W ramach tego funduszu nie będzie środków na drogi gminne i powiatowe w miastach na prawach powiatu, pozostające w zarządzie prezydentów tych miast.

Sposób podziału środków ma być określony w rozporządzeniu Rady Ministrów. Na razie wiadomo, że podział na poszczególne regiony ma uwzględniać: długość sieci dróg powiatowych i gminnych w danym województwie, liczbę ludności i powierzchnię województwa, a także wartość PKB.

Mocna rola premiera

Podziału środków na terenie województwa ma dokonywać wojewoda. Tak jak w dotychczasowych programach, przynajmniej raz w roku ogłaszany będzie konkurs (chociaż zastrzeżono sytuację, w której pula na dany rok została wyczerpana przez zobowiązania na zadania wieloletnie), a złożone wnioski oceni komisja powołana przez wojewodę. Ma brać pod uwagę wpływ inwestycji na poprawę dostępności komunikacyjnej, zwiększenie spójności sieci drogowej, podnoszenie standardów technicznych. Istotny będzie także wpływ planowanego zadania na bezpieczeństwo oraz dostępność do terenów inwestycyjnych.

Samorząd będzie mógł otrzymać maksymalnie 80 proc. dofinansowania (ostatecznie zdecyduje o tym wojewoda biorąc pod uwagę dochody własne danej jednostki samorządu terytorialnego). Na jedno zadanie można dostać aż 30 mln zł i co istotne, inwestycja będzie mogła być realizowana dłużej niż przez jedne rok.

Na poziomie województwa powstanie lista wniosków rekomendowanych do dofinansowania. Ta będzie przesyłana do ministra właściwego do spraw transportu, ale zatwierdzi ją… premier. Do dyspozycji premiera przewidziano także rezerwę w wysokości 5 proc. puli rocznej. Rezerwa ta planowana jest „na wypadek konieczności udzielenia dofinansowania zadań w wyniku decyzji podjętych przez prezesa Rady Ministrów” właśnie z uwzględnieniem faktu, że to premier zatwierdza listę dotowanych zadań. Jeśli rocznie – jak deklarowano – do rozdysponowania będzie 5 mld zł, premier będzie mógł zdecydować o przeznaczeniu aż 250 mln zł.

Konsultacje zbędne

O źródle, z którego została dofinansowana dana inwestycja ma informować specjalna tablica, ustawiona na 5 lat od oddania drogi do użytkowania.

Skąd natomiast mają pochodzić pieniądze gromadzone w planowanym funduszu? Na drogi maja wpłacać m.in.: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodne j – 1,4 mld zł, budżet MON (na drogi o charakterze obronnym) – 500 mln zł, Lasy Państwowe – 2 proc. przychodów ze sprzedaży drewna, spółki Skarbu Państwa – 7,5 zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a także budżet ministra infrastruktury.

Nowy program wygasi funkcjonujący obecnie Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019.

Projekt ustawy nie był konsultowany. Jak podano, nie ma takiej potrzeby, gdyż regulacje wpłyną korzystnie na samorząd i rozwój lokalny. Brak konsultacji wynika także z „bliski termin kiedy środki mają być dystrybuowane”.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS