Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Za brak S74 konsekwencje ponoszą świętokrzyska gospodarka i społeczność

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfratsruktury.pl 26.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Za brak S74 konsekwencje ponoszą świętokrzyska gospodarka i społeczność
fot. Yayek, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

S74 ma być alternatywą dla przeciążonej, starej drogi krajowej nr 74. Od inwestycji w ten szlak drogi ekspresowej, planowanej od S12 w woj. łódzkim do S19 na Podkarpaciu, zależy przede wszystkim przyszłość regionu świętokrzyskiego. – Omijają nas inwestorzy, bo nie posiadamy połączeń komunikacyjnych. Nasz region jest marginalizowany – mówi Zbigniew Meducki, wicewójt gminy Łagów, koordynator Samorządowej Grupy Roboczej ds. Budowy Drogi S74.
Centralne i południowe dzielnice Polski były terenem, na którym w przedwojennej historii Polski tworzono Centralny Okręg Przemysłowy (COP) – projekt, który miał zaradzić bezrobociu i zwiększyć ekonomiczny potencjał II Rzeczypospolitej. – Tu są dzisiaj takie ośrodki gospodarcze jak Ostrowiec Świętokrzyski, Skarżysko Kamienna, Końskie, a dalej Tarnobrzeg i Stalowa Wola. Tu dysponujemy olbrzymimi zasobami surowcowymi i zapleczem przemysłowym – tak Zbigniew Meducki opisuje gospodarcze dziedzictwo i potencjalne jego atuty.

Przez województwo świętokrzyskie wiedzie zasadnicza część planowanej trasy, która docelowo ma dać regionowi dostęp do węzłów autostradowych A1 i A2, a tym samym usprawnić przejazd transportów na zachód i północ kraju. O budowę tego szlaku prowadzi walkę koordynowana przez wicewójta Meduckiego grupa świętokrzyskich samorządów.

S74 w PBDK

Samorządowa Grupa Robocza ds. Budowy Drogi S74 rozpoczęła działalność w 2015 r., w czasie kiedy poprzedni rząd przygotowywał i konsultował zapisy nowej edycji Programu Budowy Dróg Krajowych. Impulsem stało się zagrożenie nie zakwalifikowania ekspresowej S74 do rządowego programu. Wtedy do samorządowego porozumienia o lobbowaniu na rzecz tej inwestycji przystąpiło dziesięciu przedstawicieli jednostek terytorialnych. W tym gronie był marszałek województwa świętokrzyskiego, starostowie kielecki i opatowski, prezydent Kielc, wójtowie gmin na szlaku drogi krajowej nr 74 od Miniowa do Łagowa, a także burmistrz Opatowa. Efektem tak podjętej batalii było wpisanie S74 do PBDK 2014 – 2023.

– Idea samorządowego porozumienia właściwie zrodziła się w Łagowie. U nas sytuacja jest najtragiczniejsza – podkreśla Zbigniew Meducki. Centrum gminnej miejscowości pokonuje intensywny ruch ciężkich pojazdów, przewożących surowce z kopalni. Skutkiem tego emisje z transportu mieszkańcom Łagowa zagrażają utratą zdrowia. Ponadto zagrożone jest ich życie. Ruchliwa droga nr 74 po prostu jest niebezpieczna.

Bez widoku na przyszłość

Największe natężenia ruchu na drodze krajowej nr 74 są od Miniowa do Kielc, na przebiegu przez Kielce, od Cedzyny do Łagowa i na przejściu przez Opatów.

– Właściwie, przy tych natężeniach ruchu, z jakimi mamy do czynienia na odcinkach tej drogi, można wręcz planować autostradę – zaznacza koordynator Samorządowej Grupy Roboczej. I równocześnie podkreśla, że rząd stawia na połączenia umożliwiające przewóz towarów państwom sąsiadującym z nami od południa oraz krajom nadbałtyckim. Tymczasem centrum kraju pozostaje wyspą bez dostępu transportowego.

– To nie jest do pojęcia, że można tak obojętnie przejść obok naszego problemu – mówi Meducki. – Powinno się po kawału i systematycznie budować S74. A tu nawet nie widać żadnych oznak i żadnych chęci, by zacząć jej budowę. Tu, na miejscu mamy surowce do budowy, więc można taniej pozyskać kruszywa i piasek. Można też budować betonową drogę, bo mamy tutaj cementownie – podaje argumenty za rozpoczęciem inwestycji.

Tląca się nadzieja i desperacja lokalnych społeczności

Samorządowa Grupa Robocza podjęła decyzję o przyjęciu uchwał przez każdy członkowski samorząd w sprawie przyspieszenia budowy S74 i zapewnienia na jej realizację środków finansowych. Takie uchwały zostaną przyjęte do końca czerwca. – Zależy nam na przekonaniu rządu do tego, że warto wybudować S74, bo jest ważna nie tylko dla rozwoju regionu, ale też całego kraju. Wiemy, że jeszcze nie wszystkie środki PBDK zostały rozdysponowane. Warto więc przynajmniej rozpocząć w obecnym okresie programowania budowę fragmentów S74, ponieważ w kolejnym okresie budżetowym nie ma pewności czy będą środki na drogi. Są jeszcze pieniądze na zadania drogowe, czyli jeszcze nic nie jest stracone; piłka jest w grze – podkreśla Zbigniew Meducki.

Świętokrzyscy samorządowcy rozpoczynają też akcję zbierania podpisów pod petycją w sprawie budowy S74, która zostanie przesłana do premier Beaty Szydło. – Część samorządowców i mieszkańców gmin oczekiwała podjęcia bardziej radykalnych kroków – tłumaczy tę inicjatywę Przemysław R. Łysak, wójt gminy Górno. Za tą desperacją kryją się dramaty. Jako przykład wójt przytacza ostatni tragiczny wypadek drogowy, w którym śmierć poniosło czteroletnie dziecko, a jego nieprzytomna matka pozostaje w szpitalu. – Ludzie chcą na blokady wychodzić. Już nie wiem co mam mówić na zebraniach z mieszkańcami. Nowa droga pozostaje w planach i nadzieja się jeszcze tli – dodaje wójt gminy Górno.

– Ta droga nie tylko dla nas jest uciążliwa, ale dla wszystkich przejeżdżających od strony Łodzi czy Rzeszowa – mówi Maciej Lubecki, wicewójt gminy Mniów. – Ona jest komunikacyjnym nerwem regionu. Jednak w tej chwili ten nerw „boli” – wicewójt obrazowo opisuje sytuację, zaznaczając, że również na trasie przecinającej jego gminę dochodzi do licznych groźnych wypadków drogowych.

Zablokowane tereny blokują rozwój

– Od kilkudziesięciu lat ludzie mają zablokowane grunty zarezerwowane pod nową drogę – Przemysław R. Łysak zwraca uwagę na kolejny problem. – To trzeba rozwiązać. Dla ludzi jest ważne, by odzyskać tereny bądź otrzymać za nie odszkodowania – podkreśla wójt Górna.

Ten problem doskwiera również mieszkańcom gminy Mniów. – Tak jest już od 2003 r. Chcieliśmy zrobić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. To się nie udało. Jest kilka wariantów S74. Tereny brane pod uwagę pod inwestycję są zablokowane – mówi Maciej Lubecki. – Mieszkańcy nie mają swobody dysponowania własnymi gruntami – ubolewa wicewójt.

Maciej Lubecki dodaje, że dyskusja nad wariantami S74 w jego gminie była emocjonalna, ale w uzgodnieniach udało się wskazać taki, dla którego GDDKiA pozyskała już decyzję środowiskową. Brakuje natomiast gotowych dokumentów dla odcinka od gminy w stronę Kielc. – Gdyby ta droga została wybudowana, to gmina miałaby zapewniony rozwój. Mieszkańcy Kielc budowaliby się u nas, bo tu są tańsze tereny i dojazd do miasta jest krótki – podsumowuje wicewójt Lubecki.

O S74 pisaliśmy także TUTAJ i TUTAJ

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS