W Głogoczowie i Jaworniku otwarto kładki dla pieszych nad Zakopianką. Powstały w ramach Programu likwidacji miejsc niebezpiecznych. Razem kosztowały blisko 8 mln zł.
Do dyspozycji pieszych udostępniono także windy, by kładka była dostępna dla osób o różnych potrzebach.
Kładka w Głogoczowie ma rozpiętość teoretyczną wynoszącą 43,34 m. Jej długość to 71,25 m, a szerokość 10,50 m.
Konstrukcję nośną stanowi tu łuk stalowy. Do łuku w dwóch miejscach, na wieszakach stalowych podwieszony jest pomost. Przyczółki posadowione są na 18 palach o średnicy 1,20 m i głębokości 11 metrów ze względu na słabe grunty. Po obydwu stronach kładki, oprócz schodów znajdują się windy.
Wraz z kładką powstały m.in. dojścia do obiektu wraz z poboczami, odwodnienie, umocnienie skarpy, bariery ochronne i kanalizacja deszczowa.
Budowa kładki w Głogoczowie kosztowała 4 mln 217 tys. zł.
Drugi podobny obiekt
Kładka w Jaworniku ma konstrukcję belkową. Jej długość to 52,31 m, a szerokość 10,12 m. Przyczółki posadowione są na 26 palach żelbetowych o średnicy 1 metr każdy i na 13 metrów wgłębi terenu.
Także i tu po obu stronach kładki znajdują się windy. Ustrój nośny obiektu stanowią dwie blachownice stalowe o wysokości 160 cm każda, a pomost płyta żelbetowa umieszczona jest pomiędzy tymi blachownicami. Istniejące w pobliżu przejście dla pieszych zostanie zlikwidowane.
Wraz z kładką wybudowano dojścia do obiektu wraz z poboczami, odwodnienie, system kanalizacji deszczowej, drogę dojazdową.
Kładka w Jaworniku kosztowała 3 mln 645 tys. zł.
Przejścia nad ruchliwą trasą
Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2015 r. krajową siódemką od Głogoczowa do Myślenic porusza się średnio ponad 30 tys. pojazdów na dobę. Pięć lat wcześniej ruch był mniejszy – wynosił średnio 27 tys. pojazdów na dobę.
– Tereny położone na południe od Krakowa są nadal atrakcyjne lokalizacyjnie dla osób, które chcą zamieszkać pod miastem, w związku z tym gęstość zabudowy i ilość mieszkańców podkrakowskich miejscowości wzrasta z roku na rok. W konsekwencji wzrasta także codzienny ruch związany z dojazdami do pracy i szkół – tłumaczy Iwona Mikrut – Purchla z krakowskiej GDDKiA.
Właśnie dlatego istotna jest budowa bezpiecznych przejść. Obecnie bezkolizyjne przejścia kładkami istnieją już w Gaju, Mogilanach, Głogoczowie, Jaworniku (dwa obiekty) oraz wiaduktem w Mogilanach.
Jeszcze w tym roku ma powstać druga kładka w Głogoczowie. W trakcie opracowania są koncepcje programowe na wiadukt w Gaju (skrzyżowanie ulic: Widokowej i Zadziele) oraz podziemne przejście w Libertowie.
Od decyzji środowiskowej wydanej przez wójta Mogilan 19 września 2017 r. dla budowy wiaduktu w Gaju odwołał się jeden mieszkaniec. Procedura trwa w Kolegium Odwoławczym, w Krakowie.