Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Zagranica - Norwegia

Zapadnia sposobem na kierowców z ciężką nogą

| Przemysław Farsewicz źródło: RI 24.01.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Zapadnia sposobem na kierowców z ciężką nogą
fot. Statens Vegvesen

Więcej z regionu:

Norwegia

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zarządcy dróg znaleźli kolejny sposób na kierowców, którzy nie chcą przestrzegać przepisów. Rozwiązanie, które właśnie po raz pierwszy zastosowano w Norwegii, nie uprzykrza życia kierowcom, którzy przestrzegają prawa, ale jest skuteczną pułapką na piratów drogowych.
Norweski Zarząd Dróg Publicznych po raz pierwszy zastosował nietypowy, bo nowy, sposób na kierowców, którzy nadmiernie przekraczają prędkość. Na ulicy Nattlandsveien w Bergen, będącej jedną z głównych tras tego 270-tysięcznego miasta, zamontowano dwie zapadnie, wchodzące w skład systemu Actibump.

 
Statens Vegvesen

W momencie przekroczenia przez kierowcę ograniczenia prędkości, zapadnia opada przed pojazdem o sześć centymetrów. – Spowoduje to nieszkodliwe uderzenie w pojeździe. Będzie to fizyczne przypomnienie o przestrzeganiu ograniczenia prędkości – przekonuje norweski zarządca. Przed inteligentnym ogranicznikiem znajduje się radar, który mierzy prędkość samochodu, a dane przesyła bezpośrednio do urządzenia sterującego zapadnią.

W miejscu tego nowego rozwiązania ustalona jest prędkość 40 km/h. Przeszkody zlokalizowano przy przejściach dla pieszych w okolicy domów przeznaczonych dla osób niewidomych i niedowidzących. W okolicy jest też stosunkowo duży ruch rowerowy. Duże jest też natężenie samochodów, a notowany całoroczny ruch obserwuje się na poziomie 11 200 pojazdów. System Actibump, który ma ograniczyć liczbę piratów drogowych, został opracowany przez szwedzką firmę Edeva.

Odczują tylko piraci

Jak zauważa Norweski Zarząd Dróg Publicznych prędkość jest główną przyczyną śmierci w 4 na 10 wypadków. – Myślimy w Bergen i całym Vestland przyszłościowo. Sprawdzamy technologię, która może poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym w całym kraju. System da znać o sobie tylko tym osobom, które przekraczają prędkość. Osoby, które jeżdżą przepisowo, niczego nie zauważą – przekonuje Jon Askeland, burmistrz hrabstwa Vestland.

Szwecja usiana zapadniami

Norweski Zarząd Dróg Publicznych pod nazwą Statens Vegvesen nie jest pierwszy w zastosowaniu systemu zapadni. Wcześniej w kwietniu 2018 r. takie samo rozwiązanie testował Szwedzki Zarząd Transportu obok szkoły we wsi Torslunda, aby zapewnić dzieciom bezpieczną drogę. System z powodzeniem się rozrasta i został już zainstalowana w kilku miejscach, w tym w Linköping, Uppsala, Malmö, Västerås, Helsingborg i na moście nad Sundem między Malmö a Kopenhagą. Jak pokazują dane, już w pierwszym tygodniu funkcjonowania systemu we wsi Torslunda 85 proc. kierowców stosowało się do prędkości 40 km/h w obu kierunkach. System Actibump został wypróbowany także przez zarządcę dróg w Australii.

– Miłą rzeczą jest to, że w przeciwieństwie do progów zwalniających, system zapadni dotyczy tylko tych, którzy jeżdżą szybko. Ci kierowcy, którzy stosują się do przepisów nawet nie zauważą bariery prędkości i będą w stanie przejechać bez większych obaw – mówił Malin Davou ze Szwedzkiej Administracji ds. Transportu w Kalmarze.

Szybki efekt

Christian Ottosson, prezes szwedzkiej firmy Edeva, która opracowała Actibump, przywołuje własne dane, z których wynika, że tydzień przed wdrożeniem na drodze zapadni, aż 23 proc. kierowców jechało zbyt szybko. W tygodniu po uruchomieniu systemu współczynnik ten spadł już do 14,7 proc.

Koszt wybudowania dwóch zapadni zwalniających wyniósł pół miliona koron norweskich, czyli ok. 220 tys. zł. Poza poprawą poziomu bezpieczeństwa, wśród zalet nowego systemu zwraca się uwagę także na większą estetykę rozwiązania w porównaniu do progów i poduszek zwalniających. Mniej uciążliwy jest także przejazd autobusem. Pojazdy uprzywilejowane, które są zmuszone przekroczyć prędkość, posiadają specjalne nadajniki dezaktywujące system Actibump. Zapadnie wymagają ponadto bieżącego utrzymania. Jest to konstrukcja otwarta, która pozwala na wnikanie wody, piasku i żwiru. Wymaga jednak czyszczenia kilka razy w roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5