Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Zawsze wierzę w to, co robię. Prezes Trakcji o restrukturyzacji, kontraktach i CPK [wywiad, cz. 1]

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury 21.07.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Zawsze wierzę w to, co robię. Prezes Trakcji o restrukturyzacji, kontraktach i CPK [wywiad, cz. 1]
fot . Trakcja

 

Trwa realizacja programu restrukturyzacji Grupy Trakcja. Prowadzona jest reorganizacja struktur wewnętrznych i dokapitalizowywanie spółki. − W planach dalekosiężnych jest jeszcze jedna stabilizacyjna runda finansowania, a kolejna będzie już stricte rozwojowa, aby z firmy zrobić perełkę o skali działalności ogólnoeuropejskiej – mówi w wywiadzie z portalem Rynekinfrastruktury.pl prezes Trakcji, Marcin Lewandowski.
Magdalena Romanowska, Rynekinfrastruktury.pl: − Jak przebiega realizacja programu restrukturyzacji Trakcji? Które etapy są już zakończone, a które jeszcze czekają na wdrożenie?

Marcin Lewandowski, prezes zarządu, dyrektor generalny Trakcji: − Restrukturyzacja Trakcji dzieli się na dwa kluczowe obszary: pierwszy to zmiany strukturalne i organizacyjne wewnątrz firmy, drugi to wsparcie finansowe i dokapitalizowania spółki. Instytucje finansowe nie dokapitalizują spółki bez jasnego i czytelnego pomysłu na nową Trakcję. Obecnie dobiega końca pierwsze wydanie procesów inicjalizacyjnych z zakresu między innymi ujednolicenia procesów i procedur w spółkach zależnych, zoptymalizowania procesów ofertowania, gospodarki magazynowej czy optymalizacji kosztów floty samochodowej. Gros z nich jest już zakończone i zamknięte. W tych obszarach Trakcja funkcjonuje już zupełnie jako nowa, odmieniona organizacja. Obecnie rozpisana została kolejna fala procesów restrukturyzacyjnych, by kontynuować unowocześnianie spółki. Wdrażamy mobilne aplikacje, dzięki którym kontrolujemy wiele procesów w spółce, zmniejszamy poziom administracyjnego zatrudnienia stawiamy na rozwój produkcji i na pracowników produkcyjnych.

Ile jest wszystkich procesów restrukturyzacyjnych i jakie innowacje w funkcjonowaniu firmy mają one wprowadzić?

Drugi etap restrukturyzacji spółki przewiduje blisko 60 procesów restrukturyzacyjnych. Nowe inicjatywy w dużej mierze związane są z obszarem HR. Przewidują opracowanie piramidy poziomów pracowniczych, programu szkoleń i znajdowaniu kolejnych oszczędności. Trakcja w przyszłości powinna stać się lekką i efektywną organizacją. Chcemy dysponować instrumentami wychwytywania najlepszych pracowników, nagradzania za wydajną pracę, ale też mieć czytelne narzędzia pomiaru wydajności tej pracy na każdym ze stanowisk, abyśmy mogli docierać do tych obszarów w firmie, które nadal wymagają naprawy. Zależy nam, aby wydajne procesy controllingowe wychwytywały niezgodności i pozwoliły w porę reagować na ewentualne problemy.

Jedną z innowacji jaka została już wprowadzona w firmie jest zaimplementowanie wewnętrznej aplikacji mobilnej Hilti, która pomaga w sprawnej inwentaryzacji i kontrolowaniu środków trwałych. Dużo uwagi skupiamy również na windykacji należności, rozwinięciu kompetencji przeglądów P4 w Bazie Technicznej na wrocławskich Bieńkowicach i redukcji personelu nieprodukcyjnego na kontraktach.
Czy uda się osiągnąć założone do 2021 roku cele finansowe, tj. przychody na poziomie około 2,1 mld zł, a rentowność do 7,4 proc.?

Wszystkie cele, które sobie stawiamy, są bardzo ambitne. Ich osiągnięcie zależy od wielu czynników chociażby od wygrania w tym roku jeszcze kilku przetargów. Niestety na rynku można już zaobserwować schłodzenie cenowe i pierwsze symptomy wojny cenowej, widać to na przykładzie ostatniego przetargu na odbudowę linii kolejowej nr 128 Tarnowskie Góry – Zawiercie. Niektóre firmy „rzucają się na robotę”, narażając się na straty. Nie napawa to optymizmem. Jeśli w przeciągu kilku kolejnych lat nastąpi kumulacja przetargów, znowu może powstać znajomy już z lat ubiegłych problem finansowania robót. Zapobiec temu mogą zawarte w ogłaszanych przetargach jasne i czytelne zasady waloryzacji kontraktów i ich rozliczania.

Jak w takim razie wyglądają plany ekspansji na rynki zagraniczne?

Kilka tygodni temu uzyskaliśmy certyfikat Deutsche Bahn, którego nie ma żadna firma budowlana w Polsce. Zawsze wierzę w to, co robię, ale ubieganie się o ten certyfikat rozpatrywałem jako proces obarczony dużym ryzykiem, bo wiele chętnych firm poległo w przeprowadzeniu procesu certyfikacji, który trwa kilka lat. Udało się, ale teraz czeka nas strategiczna dyskusja. Mamy otwarte drzwi, sfinalizowaliśmy pierwszy, formalny krok, teraz przed nami dużo pracy aby skutecznie wejść na niemiecki rynek. Na razie możemy powiedzieć tyle, że jako pierwsza polska spółka spełniliśmy naprawdę wysokie wymagania stawiane przez Deutsche Bahn.

Na Litwie mamy największą spółkę litewską i ta część biznesu jest stabilna i uregulowana. Rynek litewski miał swoje problemy kilka lat temu, ale po drobnych korektach optymalizacyjnych i redukcji kosztów dziś wygląda obiecująco. W przypadku spółki AB Kauno tiltai, można spodziewać się, że ambitne cele finansowe zostaną spełnione. Na Ukrainie działa ustabilizowana spółka Trakcja Ukraina, która w tej chwili pozyskuje pierwsze kontrakty − od początku roku Trakcja wraz ze spółką zależną Trakcja Ukraina złożyła na Ukrainie oferty w 5 przetargach, a do końca roku zaplanowane jest złożenie kolejnych. Obecnie Trakcja Ukraina realizuje roboty drogowe na nowo budowanych obiektach mostowych w ramach przebudowy odcinka autostrady R-62 w Roztokach na Ukrainie.

Jak po dołączeniu do akcjonariatu takich podmiotów jak Agencja Rozwoju Przemysłu rozkłada się kapitał spółki?

Projektowym celem pojawienia się nowych akcjonariuszy, między innymi Agencji Rozwoju Przemysłu, było przede wszystkim ustabilizowanie finansowe Trakcji jako głównego uczestnika w Krajowym Programie Kolejowym. Zbilansowany element Skarbu Państwa daje nam nie tylko poczucie stabilności, ale i możliwość współpracy z innymi spółkami, w których akcjonariat Skarbu Państwa jest znaczący. Akcjonariuszem w Trakcji nadal pozostaje kapitał hiszpański, czyli Comsa, która posiada 30 proc. udziałów. ARP i niektóre pozostałe instytucje, jak PZU Złota Jesień, bilansują akcjonariat. Udział hiszpańskiego akcjonariusza wnosi do Grupy doświadczenie, referencje i dostęp do technologii związanych z Kolejami Dużych Prędkości. Gdy program budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego wejdzie w fazę realizacji, połączenie tych dwóch obszarów akcyjnych daje nam szansę wierzyć, że jesteśmy w stanie znacząco w nim zaistnieć.

Czy Trakcja ma szansę stać się istotnym uczestnikiem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Dziś jeszcze nie wiemy, jaki będzie model ogłaszania przetargów i przyznawania prac. Jestem orędownikiem i zwolennikiem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obserwuję doświadczenia innych krajów europejskich, przede wszystkim Hiszpanów, ich proces budowy Kolei Wysokich Prędkości, sposób połączenia systemów szybkich kolei z kolejami tradycyjnymi pokazuje, że takim projektem można gigantycznie napędzić gospodarkę. Po dużych falach unijnego dofinansowania, na których Polska niewątpliwie skorzystała, powinniśmy mieć kolejny element, który pozwoli nadal rozwijać się polskiej gospodarce. Mam więc nadzieję, że projekt CPK dojdzie do skutku, i dlatego mocno się do niego przygotujemy. Nasze biuro projektowe pozyskało już kontrakt na przygotowanie studium wykonalności zasilania linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego.



Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5