Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie po raz kolejny poszukuje wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla budowy obwodnic Czarnego Dunajca na Podhalu. Obejście pozwoli wyprowadzić ruch poza miasto.
Zarząd Dróg Wojewódzkich rozpisał przetarg na wyłonienie wykonawcy opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego budowy obwodnic na terenie gminy Czarny Dunajec. Obejście ma powstać w ciągu dróg wojewódzkich nr 957 Białka – Nowy Targ, nr 958 Chabówka – Zakopane, czyli Zakopianki BIS oraz nr 959 czyli drogowego połączenia do przejścia granicznego w Suchej Horze na terenie Słowacji.
Opracowanie ma na celu kompleksowe przedstawienie wariantów budowy połączeń drogowych w kontekście dotychczas wykonanych inwestycji. Studium powinno określić lokalizację korytarzy dla przeprowadzenia tras drogowych z uwzględnieniem środowiskowych uwarunkowań, funkcjonalnych, technicznych i ekonomicznych. Wykonawca dokona kompleksowej oceny każdego z korytarzy, zidentyfikuje problemy realizacyjne oraz negatywne oddziaływania poszczególnych wariantów i koszty inwestycyjne.
Opracowanie ma pomóc podjąć drogowcom decyzję w sprawie celowości, zakresu i horyzontu czasowego realizacji zadania. Ma też pozwolić wskazać najbardziej optymalny do realizacji wariant. W zakresie opracowania studium wykonawca przeanalizuje budowę zachodniej, wschodniej oraz wschodnio-zachodniej obwodnicy miejscowości Czarny Dunajec w ciągu DW958 od miejscowości Wróblówka do miejscowości Chochołów. Ponadto przeanalizowana będzie także budowa północnej lub południowej obwodnicy miejscowości Czarny Dunajec w ciągu DW957 od miejscowość Baligówka do miejscowości Rogoźnik. Ostatnim analizowanym rozwiązaniem będzie rozbudowa DW959 od miejscowość Chochołów do miejscowości Sucha Hora.
Drogowcy wskazują, że drogi mają mieć klasę techniczną G o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu. Szerokość jezdni ma wynosić 7 metrów, a poboczy – po 1,25 m. Zamawiający dał dowolność w planowaniu skrzyżowań – projektant będzie mógł zaplanować ronda lub skrzyżowania zwykłe. Jezdnie mają być w przyszłości wyposażone w zatoki autobusowe, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Dopuszczalne obciążenie nawierzchni ma wynosić 115 kN/oś.
Składanie ofert w przetargu wyznaczono do 13 grudnia. Zamawiający, wybierając najkorzystniejszą ofertę, będzie się kierował ceną (60 proc.), a także dodatkowym doświadczeniem osoby na stanowisku projektanta branży drogowej (20 proc.) oraz dodatkowym doświadczeniem osoby na stanowisku projektanta branży mostowej (20 proc.). Wykonawca będzie miał 18 miesięcy na przygotowanie studium.