Zarząd Dróg Wojewódzkich rozpoczyna kolejne podejście z przetargiem na opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy północnej obwodnicy Zakopanego. Ta trasa ma ułatwić wjazd i wyjazd ze stolicy Tatr.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił kolejne postępowanie przetargowe na opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy północnej obwodnicy Zakopanego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 958. Wcześniej w postępowaniu wystartowała jedna firma, która wyceniła prace na 2,610 mln zł. Inwestor na te prace zarezerwował 700 tys. zł.
W zakresie podstawowym zamówienia inwestor chce zlecić opracowanie studium korytarzowego oraz wielowariantowej koncepcji budowy północnej obwodnicy. W ramach prawa opcji – uzależnionej m.in. od posiadanych środków – ZDW planuje dodatkowo zamówić opracowanie materiałów i pozyskanie decyzji środowiskowej, a także opracowanie koncepcji programowej, elementów programu funkcjonalno-użytkowego (PFU) i analizy rynku nieruchomości dla tej inwestycji.
Pierwsze opracowanie (zakres podstawowy) ma być zrealizowane tym razem już w ciągu 15 miesięcy (wcześniej było 12 miesięcy). Na opcję przewidziano 15 miesięcy od daty złożenia oświadczenia o skorzystaniu z prawa opcji. Przy tym zamawiający bierze pod uwagę możliwość korzystania z praw opcji częściowo lub etapowo.
W przyszłości obwodnica ma ułatwić wjazd i wyjazd ze stolicy Tatr. Powinna także poprawić warunki przejazdu przez Zakopane poza głównymi ulicami miasta. Wiadomo, że nowa trasa ma się zaczynać w rejonie ronda Chramca, a kończyć na istniejącej estakadzie, tj. ul. Powstańców Śląskich. Nowy trakt ma mieć przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu na każdej części.
Warto zwrócić uwagę, że droga wojewódzka nr 958 Chabówka – Zakopane, jest główną alternatywą dla drogi krajowej nr 47 Chabówka – Zakopane. To tak zwana Zakopianka BIS, dlatego, że stanowi dodatkową możliwą trasę dojazdu do Podhala.
Finansowanie prac koncepcyjnych zapewniają władze Zakopanego oraz samorząd województwa. Kolejne etapy inwestycji (dokumentacja projektowa i roboty budowlane) mają być sfinansowane z budżetu państwa. Zadanie to zostało wpisane do rządowego programu rozwoju systemu transportowego na obszarze Podtatrza do 2030 roku. Program ten został przyjęty przez rząd w czerwcu 2020 roku.
Składanie ofert w przetargu wyznaczono do 13 grudnia. Zamawiający, wybierając najkorzystniejszą ofertę, będzie się kierował ceną (60 proc.), a także dodatkowym doświadczeniem osoby na stanowisku projektanta branży drogowej (20 proc.), dodatkowym doświadczeniem osoby na stanowisku projektanta branży mostowej (10 proc.) oraz doświadczeniem osoby na stanowisku autora raportu o ocenie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (10 proc.).