Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Mosty - Łódzkie,Warta,Szczercowska Wieś,Maluszyn

ZDW Łódź: Drogi coraz bardziej innowacyjne

| Kasper Fiszer źródło: 01.11.2019

 

ZDW Łódź: Drogi coraz bardziej innowacyjne
Most w Szczercowskiej Wsifot. Kasper Fiszer

Zobacz więcej na temat:

ZDW Łódź

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Coraz częściej na drogach regionu łódzkiego stosowane są nowoczesne technologie – przekonuje wicedyrektor łódzkiego ZDW. Wymienia wśród nich zarówno te związane z konstrukcją nawierzchni (np. recykling materiałów budowlanych) czy zarządzaniem ruchem (ITS), jak i te dotyczące obiektów mostowych. Korzystanie z nowych rozwiązań ma być tańsze i efektywniejsze.
– Realizując inwestycje, staramy się wprowadzać nowe technologie, które czynią te inwestycje tańszymi, niekoniecznie zmniejszając ich trwałość, a czasem wręcz ją zwiększając – mówił podczas październikowego posiedzenia Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego Sławomir Niżnikowski, wicedyrektor ds. inwestycyjnych Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi. Wskazywał on przy tym na przykłady nowoczesnych rozwiązań technicznych zastosowanych na drogach reguonu w ciągu kilku minionych lat. Jednym z nich był remont mostu w Szczercowskiej Wsi w ciągu DW-480 zrealizowany przy współpracy m.in. z Politechniką Łódzką.

Wzmocnienie konstrukcji bez zmniejszenia światła mostu

– Było to wzmocnienie istniejących dźwigarów strunobetonowych taśmami z włókien węglowych w innowacyjnej technologii bezkotwowego mocowania do kontrukcji. To o tyle istotne, że w przypadku mostów bardzo ważnym parametrem jest światło obiektu, które w tym przypadku nie jest niczym ograniczone – opisywał prelegent. Była to pierwsza taka realizacja w Polsce. Udało się ją przeprowadzić przy wsparciu finansowym ośrodków naukowych.

Inne nietypowe mosty to obiekty podwieszane w Warcie na Warcie i w Maluszynie na Pilicy. – Te konstrukcje zostały zaprojektowane z uwzględnieniem aspektów praktycznych i ekonomicznych. Była bowiem potrzeba wykonania przeprawy bez stawiania podpór w rzece – opisywał wicedyrektor ZDW. Most na Warcie jest najdłuższym na sieci dróg ZDW Łódź – ma ok. 225 m długości.

Recykling dotyczy także materiałów budowlanych

Zastępca dyrektora ZDW wskazywał także, że rzadko stosowaną na drogach wojewódzkich w kraju, a wykorzystywaną w Łódzkiem technologią jest recykling materiałów budowlanych pochodzących z rozbiórki dróg. – Destrukt, kruszywo jest mieszane z cementem i ponownie wbudowywane w drogę – opisywał. Ma to ograniczać negatywny wpływ odpadów szkodliwych na środowisko i człowieka, ale też upraszczać proces logistyczny budowy przyspieszać realizację inwestycji: na DW-473 na odcinku Uniejów – granica województwa prace udało się zakończyć rok szybciej, niż gdyby nie skorzystano z recyklingu. Obecnie w tej technologii odbywają się prace na DW-785.

ZDW stosuje także technologie zaliczane do inteligentnych systemów transportowych (ITS). – Mamy osiem wag preselekcyjnych i siedemnaście punktów wideomonitoringu – wyliczał Sławomir Niżnikowski. Zarząd planuje przy tym zwiększyć również sieć wag stacjonarnych, na które kierowani są prowadzący pojazdy wybrane dzięki wagom preselekcyjnym. Dziś są tylko dwa takie punkty, a powstać mają kolejne dwa: w okolicach Zduńskiej Woli i na trasie Łódź – Tomaszów Mazowiecki. Nowością z innego obszaru ma być zastosowanie po raz pierwszy nawierzchni bitumicznej – w ciągu DW-716. Niebawem o tej inwestycji napiszemy na naszych łamach nieco szerzej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5