Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu ogłosił przetarg na budowę mostu przez rzekę Wartę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 431 w miejscowości Rogalinek. Jest to kolejne podejście zamawiającego do znalezienia wykonawcy tego zadania.
Obecnie w ciągu DW-431 znajduje się most składający się z kratowego (stalowego) przęsła nurtowego o rozpiętości teoretycznej 41,5 m oraz dziesięciu pełnościennych wolnopodpartych przęseł belkowych o rozpiętości teoretycznej 20 m znajdujących się nad terenem zalewowym. Obiekt po raz ostatni był remontowany w 1990 roku.
Nawierzchnia drogi w ciągu której znajduje się most jest w stanie dostatecznym i złym. Występują na niej spękania, deformacje i wyboje. Droga na moście ma szerokość 5,9 m. Znajdujące się przy niej chodniki mają od 1,25 do 1,6 m szerokości. Poza mostem są tylko gruntowe pobocza.
Istniejący obiekt zostanie rozebrany. W jego miejscu przewidziano budowę obiektu pięcioprzęsłowego. Na terenie zalewowym przęsła zaprojektowano jako sprężoną konstrukcję płytowo-belkową o zmiennej wysokości dźwigarów, a przęsło nurtowe jako skrzynkową konstrukcję sprężoną.
Przęsła nurtowe mają mieć rozpiętość 100 i 50 m, a skrajne 50 m. Konstrukcja będzie się wspierała na żelbetowych masywnych przyczółkach (podpory skrajne) oraz na żelbetowych podporach pośrednich.
W ramach inwestycji przebudowane zostanie skrzyżowanie z ulicą Niwka Stara. Dalej droga będzie przesunięta w kierunku na północ w stosunku do istniejącego przebiegu i zostanie poszerzona do 8 (sama jezdnia ma mieć 7 m, do tego dwie opaski po pół metra każda).
Wzdłuż drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 2,5 m. Za mostem przebudowane będzie także skrzyżowanie z ulicami Wodną i Północną, a dalej nowy odcinek zostanie dowiązany do istniejącej DW-431.
View Larger Map
Cały odcinek objęty inwestycją liczy 768 m. Na oferty zamawiający czeka do 28 sierpnia br. Podczas ich oceny będzie on brał pod uwagę takie aspekty jak: cena (60%), okres udzielenia rękojmi (20%) oraz doświadczenie kierownika robót mostowych (20%).
Według planu wykonawca będzie zobowiązany do wykonania podpór w ciągu 365 dni od podpisania umowy, w ciągu 639 dni od popisania umowy ma on uzyskać pozwolenie na użytkowanie obiektu, a po 850 dniach zakończone mają zostać wszystkie roboty.
Jest to drugie podejście ZDW w Poznaniu do tej inwestycji. Pierwszy przetarg rozpoczął się w II kwartale 2018 roku. W grudniu poznaliśmy zestawienie otrzymanych ofert, które mieściły się w zakresie cenowym od 62 do 76 mln zł, przy budżecie zamawiającego równym 43,6 mln zł. Ostatecznie postępowanie zostało unieważnione.