Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Zima nie jest tania, nietanie są też pozimowe naprawy dróg

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 22.03.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Zima nie jest tania, nietanie są też pozimowe naprawy dróg
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dla służb drogowych zima kończy się 15 kwietnia. Do tego czasu aura może – i tak też bywa – kaprysić zacinając śniegiem czy mrożąc ujemną temperaturą. Ponadto, służby drogowe niemal z biegu, zanim ustąpi kalendarzowa zima, przystępują do oczyszczania dróg i naprawiania szkód. Nawet więc do połowy maja trwają podsumowania kosztów zapobiegania skutkom zimy i usuwania dokonanych przez nią zniszczeń.
Wyższe nakłady na utrzymanie

– Szacujemy, że wydatki będą na poziomie planowanych, tj. ok. 8 mln zł – informuje Anna Kowalska z Urzędu Miejskiego w Białymstoku. Pieniędzy więc na zimową akcję wystarczyło, choć pogoda była surowsza w stosunku do poprzedniego sezonu. Białystok założył, że koszty akcji mogą być wyższe o 1 - 1,5 mln zł w stosunku do poprzedniej, kiedy poniesione przez miasto wydatki sięgnęły ok. 6,5 mln zł.

Utrzymanie w najwyższym standardzie stolica Podlasia prowadzi na ulicach o dużym natężeniu ruchu i którymi kursuje komunikacja miejska, a także na ulicach w sąsiedztwie obiektów użyteczności publicznej, jak np. placówki zdrowia, oświaty, sądy, urzędy itp. Oznacz to, że efekt czarnej nawierzchni służby utrzymaniowe muszą na tych trasach uzyskać w ciągu 4 - 6 godzin od ustania opadów śniegu. W tym standardzie miasto utrzymuje 1 804 495 m2 nawierzchni.

To nie koniec wydatków

– Całkowite określenie kosztów będzie możliwe po zakończeniu trwania umów na zimowe utrzymanie dróg, czyli z końcem kwietnia – informuje Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie. Póki trwa sezon miasto jeszcze się liczy z ewentualnymi wydatkami, które trzeba będzie ponieść w przypadku pogorszenia się warunków atmosferycznych.

W 2016 r. na działania w ramach zimowej akcji szczeciński ZDiTM miał zaplanowane środki w wysokości nieco ponad 7 mln zł, natomiast w obecnym nieco więcej, tj. 7,4 mln zł. Na razie zaplanowana kwota nie została przekroczona, a więc – jak informuje Hanna Pieczyńska – zima nie wygenerowała ponadplanowych kosztów.

W tym sezonie Szczecin nie odnotował szczególnie uciążliwych ataków zimy. Podobnie jak w większości miast w wykazach zimowego utrzymania ulic w najwyższym standardzie ujęte zostały główne ciągi komunikacyjne oraz ulice, którymi porusza się komunikacja miejska. Łączna długość ulic odśnieżanych w pierwszej i drugiej kolejności, a więc tras dla których obowiązuje dość krótki czas od ustania opadów do osiągnięcia efektu czarnej jezdni, wynosi 677,37 km (obmiar obustronny).

Trzeba brać poprawkę na aurę

Zarząd Dróg Miejskich w Poznaniu również nie jest w stanie jeszcze podać szacunkowych wydatków, jakie poniósł na zimowe utrzymanie ulic w sezonie 2016/2017. Jednostka liczy się z koniecznością poniesienia kosztów na trwające pozimowe oczyszczanie miasta oraz na naprawy nawierzchni spowodowane spadkami temperatur poniżej 0°C.

– W planie finansowym ZDM na 2017 rok na zimowe utrzymanie i oczyszczanie dróg przeznaczono 21,2 mln zł. Zimowym utrzymaniem objętych zostało 1205,1 km dróg na terenie miasta. Z tego 270,4 km stanowią jezdnie sieci strategicznej, dla której obowiązują najwyższe standardy – informuje Agata Kaniewska, rzecznik prasowy ZDM w Poznaniu.

Czynności podejmowane przez poznańskie służby utrzymaniowe określone są w odniesieniu do zdefiniowanych i opisanych tzw. warunków zimowych. Te pokazują na podstawie przyjętych parametrów na ile atak zimy można uznać za łagodny lub szczególnie trudny dla zachowania przejezdności ulic.

Zima odsłania dziury

W Białymstoku już od kilku tygodni trwają pozimowe naprawy dróg. Miasto zostało w tym celu podzielone na sektory. – Inspektorzy Zarządu Dróg Miejskich codziennie przeprowadzają kontrole i weryfikują stan dróg – informuje Anna Kowalska z UM Białystok. Roboty naprawcze wykonywane są w miarę możliwości pogodowych. Liczba tych napraw jest zbliżona do tej z poprzedniego roku.

Dla szczecińskich jezdni tegoroczna zima nie była łaskawa. Szczególnie po ulewnych deszczach odsłaniają się kolejne dziury w jezdniach. – Nawierzchnie asfaltowe ulegają tak zwanemu „zmęczeniu powierzchni drogowej”. To powoduje mikropęknięcia. Zgromadzona w nich zimą woda zwiększa swoją objętość, a gdy przychodzi ocieplenie woda rozmarza, pozostawiając znacznie większe pęknięcia w drogach – tłumaczy Hanna Pieczyńska ze szczecińskiego ZDiTM.

Im większe pęknięcie w drodze, tym większy koszt naprawy uszkodzenia. W tym sezonie dni, w których temperatura kilkakrotnie w ciągu doby przechodziła przez 0 stopni było dużo. Dlatego pojawianie się kolejnych dziur na szczecińskich jezdniach było nieuniknione.
– W ramach bieżącego utrzymania dróg łatane są wszystkie ubytki. W pierwszej kolejności znikają te głębokie, szczególnie niebezpieczne i z dróg pierwszej kategorii. Drogowców już teraz widać coraz częściej, a po ustabilizowaniu się temperatury będzie można wykonywać dodatkowo prace związane z wymianą nakładek – podkreśla rzeczniczka szczecińskiego ZDiTM. –W tym roku na działania w ramach bieżącego utrzymania dróg zaplanowano około 20 mln zł – dodaje.

– Naprawy pozimowe trwają od początku roku 2017 – informuje z kolei Agata Kaniewska z ZDM w Poznaniu. – Do połowy marca br. załatano 2 905 ubytków w jezdniach. Na prace utrzymaniowe w tym roku ZDM ma zarezerwowaną kwotę 9 mln zł – podaje rzeczniczka jednostki.

Zima kosztuje czasem więcej, czasem mniej

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie na bieżące utrzymanie dróg asfaltowych i gruntowych w 2017 roku ma zarezerwowane około 5 mln zł. – Ewentualne oszczędności środków zaplanowanych na zimowe utrzymanie dróg i chodników będą przesunięte na oczyszczanie dróg, utrzymanie zieleni oraz niezbędne remonty nawierzchni jezdni i chodników – mówi Paweł Pliszka, rzecznik prasowy ZDZiT.

Drogi Olsztyna łącznie mierzą 347 km. Ponadto w administracji ZDZiT jest blisko 550 km chodników oraz około 78 km dróg rowerowych. Od października 2016 roku ZDZiT wydał na zimowe utrzymanie dróg, chodników, parkingów oraz schodów terenowych około 2,5 mln zł.

Na utrzymanie zimowe ulic Gdyni, czyli na odśnieżanie i posypywanie jezdni, chodników i ścieżek rowerowych, od grudnia 2016 r. do końca stycznia 2017 r. wydano już ponad 13,1 mln zł. – W budżecie na rok 2017 pierwotnie zaplanowano środki na poziomie wydatków roku ubiegłego, czyli ponad 10 mln zł, ale z powodu niekorzystnych warunków pogodowych okazały się niewystarczające, więc trzeba było sięgnąć po rezerwę – mówi Sebastian Drausal, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni.

Natomiast lepiej wypadają wydatki na pozimowe naprawy. Gdynia od grudnia do lutego włącznie wydała 600 tys. zł na łatanie ubytków nawierzchni. – W porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku obecne są podobne. W minionym roku koszty napraw sięgnęły kwoty ok 560 tys. zł – podkreśla Sebastian Drausal. – Środki na te cele wykorzystywane są z funduszu na bieżące utrzymanie, które prowadzone jest przez cały rok – informuje.



VII Kongres Kolejowy
 

Okrągły Stół Energetyczny organizowany jest od 2016 roku jako wspólna inicjatywa Ministra Energii Krzysztofa Tchórzewskiego oraz Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Do tej pory w centrum obrad znalazły się kwestie oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie polityki ochrony klimatu oraz krajowe zasoby surowców, które wpływają m.in. na poziom bezpieczeństwa energetycznego, a także temat potrzeb inwestycyjnych w zakresie infrastruktury przesyłowej i mocy wytwórczych. W debatach Okrągłego Stołu udział biorą członkowie rządu, szefowie największych koncernów energetycznych, wpływowi eksperci i naukowcy. Spotkanie co roku gromadzi około 300 gości. Dziś mamy zaszczyt pracować nad trzecią już edycją OSE, która odbędzie się 27 czerwca 2018r. Zapraszamy do sprawdzenia programu i rejestracji na stronie www.okraglystolenergetyczny.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS