Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Regulacje - Polska i Europa

Żmijan: Konflikt z UE może zaszkodzić inwestycjom infrastrukturalnym

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 02.08.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Żmijan: Konflikt z UE może zaszkodzić inwestycjom infrastrukturalnym
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska i Europa

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Nawet jeżeli sankcje nie wydają się nam dzisiaj realne to należy pamiętać, że dobre relacje z instytucjami unijnymi są podstawą sprawnego i efektywnego wykorzystania funduszy unijnych – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Stanisław Żmijan, poseł Platformy Obywatelskiej.
Napięte stosunki

W sobotę, 29 lipca, Komisja Europejska poinformowała o wszczęciu postępowania wobec Polski o naruszenie unijnych przepisów w następstwie publikacji w piątek, 28 lipca, w polskim Dzienniku Ustaw ustawy o ustroju sądów powszechnych.

Już od jakiegoś czasu pojawiają się informacje o tym, że w związku z obecną sytuacją KE jest blisko skorzystania z artykułu 7 Traktatu o Unii Europejskiej wobec Polski. Nie wiadomo jakie konsekwencje z uwagi na to poniesie nasz kraj.

Pojawiają się nawet głosy o tym, że sprawa może zaowocować odebraniem Polsce funduszy. – Jeśli dany kraj dostaje pieniądze od Unii, to musi szanować rządy prawa oraz respektować prawa człowieka – powiedziała Vera Jourova, europejska komisarz ds. sprawiedliwości, spraw konsumenckich i równości płci.

Skutki

Cała sytuacja nie jest jednak tak prosta. Nawet jeśli Unia Europejska nie zastosuje wobec Polski tak drastycznych kroków to konsekwencje i tak mogą być dla nas dotkliwe. – Nawet jeżeli sankcje nie wydają się nam dzisiaj realne to należy pamiętać, że dobre relacje z instytucjami unijnymi są podstawą sprawnego i efektywnego wykorzystania funduszy unijnych – mówi Stanisław Żmijan.

– Na etapie negocjacji nie da się przewidzieć wszystkich problemów związanych z wykorzystaniem funduszy unijnych. Elastyczne stanowisko będzie niezbędne przy wprowadzaniu ewentualnych zmian i przesunięć okresów kwalifikowalności – komentuje poseł PO. – To wszystko oznacza, że konflikt z instytucjami unijnymi może zaszkodzić inwestycjom infrastrukturalnym nawet jeżeli sankcje nie zostaną wprowadzone – dodaje.

Dobry przykład

Jak podaje Stanisław Żmijan – taka sytuacja miała miejsce, kiedy na koniec 2015 negocjowaliśmy warunkową refundację na pociągi Pesa Dart. Podpisane wtedy porozumienie zakładało, że pieniądze za pociągi Pesa Dart zostaną zabezpieczone na depozycie i wypłacone po potwierdzeniu gotowości pojazdów.

Zakładany termin na dostarczenie 20 pociągów typu Dart przez Pesę Bydgoszcz upłynął 14 grudnia 2015 roku. Warunkiem uzyskania dofinansowania z Unii Europejskiej było zamknięcie projektu przed końcem roku. Dokument pozwolił na utrzymanie dotacji unijnych. Dodatkowo dzięki działaniu udało się nie tylko uratować zagrożone fundusze europejskie, ale także w całości zrealizować kontrakty na budowę i dostawę pociągów dla PKP Intercity oraz tramwajów zamówionych przez samorządy kilku miast.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5