Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Żmijan: Wprowadzanie nowego parapodatku na drogi jest nie do przyjęcia

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfarstruktury.pl 28.07.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Żmijan: Wprowadzanie nowego parapodatku na drogi jest nie do przyjęcia
fot. ZDW Poznań

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Problem niedoinwestowania dróg lokalnych jest znany od dawna. Jednak w projekcie ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych nie do przyjęcia było finasowanie jego działań poprzez wprowadzenie nowego parapodatku – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Stanisław Żmijan poseł Platformy Obywatelskiej.
Znany problem

– Pierwszym realnym działaniem były tzw. „schetynówki” na których realizacje z budżetu państwa przeznaczano ponad miliard zł rocznie. Drogi były realizowane w montażu finansowym 50% i 50% wkładu samorządu – informuje Stanisław Żmijan.

Rząd Platformy Obywatelskiej szukał także innych pomysłów na dofinansowanie dróg lokalnych. – W poprzedniej kadencji zaproponowaliśmy również finasowanie budowy dróg lokalnych z zysków wypracowanych przez Lasy Państwowe. Pomysł był wtedy torpedowany przez Prawo i Sprawiedliwość jako zamach na lasy. Dziś kiedy są u władzy wolą sięgać do kieszeni każdego Polaka podnosząc opłatę paliwową. W projekcie nie do przyjęcia było finasowanie jego działań poprzez wprowadzenie nowego parapodatku – podaje poseł z Lubelszczyzny.

Ważny program

Jako jedną z ważniejszych inicjatyw przedstawiciel PO podaje Program gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej. – Obecny rząd w ubiegłym roku o 200 mln zł ograniczył finansowanie tego projektu. To jest kilkaset kilometrów dróg lokalnych mniej. Zamiast niepotrzebnych reform można budować drogi lokalne. Sama reforma oświaty kosztować ma dwa razy więcej niż wydatki na wspomniany wyżej program – mówi Stanisław Żmijan.
  
Program gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej zakładał w 2016 roku realizację projektów o wartości 800 mln zł. W następnych latach kwota miała być konsekwentnie zwiększana. Jednak rząd zdecydował o ograniczeniu finansowania w roku 2017. Obecnie nie wiadomo jak będzie to wyglądało w kolejnych latach.

Są inne sposoby

W czasie kiedy trwały rozmowy nad projektem poselskim ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych pojawiały się także nowe pomysły pozyskania funduszy na budowę tras lokalnych, które nie wymagałyby sięgania do kieszeni kierowców. – Powinno się zwiększyć wpływ do Krajowego Funduszu Drogowego z akcyzy paliwowej – mówił Adrian Furgalski wiceprezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Obecnie z zawartej w paliwie akcyzy jedynie 18% przeznaczanych jest na inwestycje drogowe. Zasadne jest zwiększanie nakładów na drogi lokalne poprzez przekazywanie na inwestycje drogowe większego udziału pozyskanego z tego tytułu podatku. Jest to zdecydowanie lepsze rozwiązanie niż szukanie środków w portfelach kierowców – komentuje Stanisław Żmijan.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS