Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich zaplanował w tym roku remonty i przebudowy trzech drogowych obiektów inżynierskich. Najstarszy z nich ma blisko 80 lat. ZZDW sfinansuje remonty ze środków własnych.
Na pierwszy ogień pójdzie remont mostu na Redze koło miejscowości Strzmiele, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 147. To obiekt, który powstał ok. 1938 r. położony na granicy dwóch gmin: Łobez i Radowo Małe, na obszarze chronionym Natura 2000 „Dorzecze Regi”.
Obiekt jest konstrukcją dwuprzęsłową, o długości blisko 28 metrów i szerokości jezdni wynoszącej 7,3 m. Jak informuje ZZDW, most przetrwał wojnę, ale w przęśle nurtowym, we wszystkich belkach z boku, wykute zostały wnęki, które mogły służyć do założenia ładunków wybuchowych.
Planowany remont będzie obejmował przyczółki, skrzydła i filar oraz płytę mostu. Wykonane zostaną nowe ściany oporowe utrzymujące nasyp drogowy w obrębie przyczółków oraz nowa izolacja płyty mostu. Na moście i dojazdach zostanie wykonana nowa konstrukcja nawierzchni.
Obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy zadania. Zgłosiło się 8 firm, proponując ceny od ponad 870 tys. zł do blisko 1,7 mln zł przy planowanym budżecie zamawiającego w wysokości 1 290 tys. zł. Najniższą cenę zaoferowała firma Kowal ze Szczecina.
W trakcie remontu ruch będzie odbywał się tu wahadłowo, połówką jezdni. Przewiduje się również ograniczenie prędkości do 40 km/h. Roboty budowlane mają być zakończone do 16 października 2017 r.
Most w ciągu DW-130
Drugi obiekt mostowy, który będzie remontowany w rym roku, znajduje się w ciągu drogi wojewódzkiej nr 130, w miejscowości Barnówko w powiecie myśliborskim, nad rzeką Myślą. To także teren objęty ochroną sieci Natura 2000 „Ostoja Witnicko-Dębniańska”.
Most powstał około 1963 r. jako konstrukcja jednoprzęsłowa, o długości 10,48 metra i nieco ponad 9-metrowej szerokości przęsła. Na moście znajduje się 6-metrowa jezdnia i obustronne chodniki.
Most w Barnówku znajduje się powyżej jazu piętrzącego wodę dla stawów rybnych i elektrowni wodnej. Regulacja poziomu wody na jazie powoduje podtapianie nasypu drogi i przyczółków mostu. Między innymi z tego powodu jedna ze skarp wraz z poboczem osuwa się w kierunku stawów – informuje ZZDW.
Podobne mosty, jak podaje inwestor, powstawały w latach 60. I 70., jednak potem ze względu na liczne wady i awarie zaprzestano ich budowy. Uszkodzeniu ulegały zginane dużymi siłami bocznymi pale żelbetowe, na których posadawiane były przyczółki mostu. W przypadku mostu w Barnówku, mimo słabonośnych gruntów, przyczółki nie mają widocznych odkształceń lub uszkodzeń, świadczących o przeciążeniu mostu.
Remont mostu przewiduje wzmocnienie przęsła, ustawienie barier ochronnych na dojazdach, remont przyczółków i skrzydeł oraz naprawę pozostałych uszkodzonych elementów mostu. Tu również w trakcie remontu przewiduje się wprowadzenie ruchu wahadłowego połówką jezdni. Na etapie remontu płyty pomostu, ruch będzie się odbywał po tymczasowym stalowym przęśle, zamontowanym nad remontowanym mostem.
Przepust w ciągu DW-122
ZZDW planuje też objąć remontem przebudowę przepustu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 122 w Rokitach na Kanale Długim, na terenie powiatu pyrzyckiego. Konstrukcję przepustu stanowi monolityczna rama żelbetowa, która w trakcie przebudowy zostanie rozebrana.
Prace będą prowadzone w dwóch etapach, tak by ruch drogowy mógł być prowadzony połówkami jezdni. Konstrukcja nowego przepustu zostanie wykonana z rury stalowej spiralnie karbowanej. Z uwagi na mocno zamulone koryto cieku, konieczne będzie również pogłębienie dna kanału – podaje inwestor.
W administracji ZZDW w Koszalinie znajduje się 1559 obiektów inżynierskich, z czego 215 to mosty.