Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

DTŚ „autostradą” górnośląskiej konurbacji

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 28.04.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

DTŚ „autostradą” górnośląskiej konurbacji
fot. Lestat (Jan Mehlich), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org

Zobacz więcej na temat:

transport

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Gliwicki fragment Drogowej Trasy Średnicowej przebiega przez centrum miasta, wiodąc w wykopie i w 500-metrowym tunelu. Ten odcinek ma aż 11 podłączeń do ruchu miejskiego. – Tym samym znacznie usprawnia ruch. Trasa odciąża śródmiejskie ulice, co już widać, choć od jej uruchomienia minęło niewiele czasu – zapewnia portal RynekInfrastruktury.pl Zygmunt Frankiewicz, prezydent Gliwic. Prezydent podkreśla, że trasa skraca czas przejazdu i minimalizuje problem korków w godzinach szczytu, co wpływa również na ograniczenie emisji zanieczyszczeń transportowych.
DTŚ jest drogowym kręgosłupem konurbacji górnośląskiej. Wiedzie od Katowic na wschodzie, po Gliwice na jej zachodnim krańcu. Przecina Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice i Chorzów. 31,3 km – tyle dzisiaj wynosi jej długość.

Wreszcie wyczekane usprawnienie ruchu

Ostatni, oddany do użytku w marcu tego roku, gliwicki fragment trasy na terenie tego miasta krzyżuje się z autostradą A1 na węźle autostradowym A1/A4. Ma więc ogromne znaczenie komunikacyjne w połączeniach ponadregionalnych, ale też jego rola jest nie do przecenienia w układzie lokalnym.

– Teraz nie ma żadnego problemu z szybkim dotarciem do wielu instytucji o znaczeniu dla całej konurbacji i nie tylko. Na przykład do Instytutu Onkologii, Politechniki Śląskiej, Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a także kończonej właśnie hali widowiskowo-sportowej „Gliwice” na 15 tys. widzów czy strefy ekonomicznej zatrudniającej 20 tys. osób. Dodatkowo, wiele zaniedbanych obszarów dzięki tej budowie zostało uporządkowanych. Powstały nowe, bardzo atrakcyjne przestrzenie publiczne do zagospodarowania, na przykład teren przykrywający tunel – podkreśla Zygmunt Frankiewicz.

Gliwicki 8-kilometrowy odcinek DTŚ kosztował około 1,3 mld zł. Miasto partycypowało w tym wydatku na sumę około 100 mln zł. – Jest to inwestycja, która przyczyni się znacznie do podniesienia jakości życia w Gliwicach, a czekaliśmy na nią 50 lat – mówi Zygmunt Frankiewicz.

Inwestycja wielu lat

DTŚ jest przedsięwzięciem zaplanowanym wiele lat temu. W planach zagospodarowania przestrzennego przebieg trasy Katowice – Gliwice ujęto już w 1958 r. Prace koncepcyjne trwały na przełomie lat 70. i 80. minionego wieku. W 1985 r. DTŚ zatwierdzono jako wieloletnie zadanie w programie inwestycyjnym państwa.

Budowę trasy podzielono na dwie części. Część „Wschód” mierzyła 12,3 km i wiodła od węzła z ul. Murckowską w Katowicach, przez Chorzów i Świętochłowice (inwestycja objęła 9 kontraktów zrealizowanych do końca 2006 r.). Część „Zachód” to z kolei 19 km wiodących od połączenia z drogą krajową nr 88 (Al. J. Jeziorańskiego) w Gliwicach, przez Zabrze i Rudę Śląską (to 8 odcinków, z czego do czerwca 2011 r. udostępniono 4 od węzła z ul. De Gaull`a w Zabrzu do granicy z Rudą Śląską i na terenie Rudy Śląskiej).

Katowic bez DTŚ już trudno sobie wyobrazić

Pierwsze odcinki DTŚ powstały w Katowicach blisko 10 lat temu. W 2009 roku trasę uzupełnił tunel poprowadzony pod słynnym katowickim Spodkiem. – Teraz trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie miasta bez tej trasy – przyznaje Piotr Handwerker, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Katowicach. DTŚ odciążyła układ drogowy miasta odkorkowując z zatorów w ruchu.

– Poprowadziła ona ruch na kierunku wschód – zachód, który był newralgiczny, szczególnie w okolicach ronda koło Spodka. Tam cały czas tworzyły się długie korki. Po wybudowaniu tunelu trasa stała się przelotowa, pokonywana już bez żadnych trudności – podkreśla szef miejskiej jednostki drogowej.

Dyrektor Handwerker przypomina, że napełnienie trasy pojazdami już od początku jej funkcjonowania było duże. W tej chwili na katowickim przebiegu DTŚ natężenia ruchu sięgają 100 tys. pojazdów na dobę. Trasa przebiega przez centrum, zatem obsługuje, obok ruchu tranzytowego, również lokalny.

Bez DTŚ nastąpiłby paraliż komunikacyjny

DTŚ przebiegając przez śląskie miasta tworzy baypass, który przejmuje cały ruch pomiędzy tymi ośrodkami, a również pomiędzy ich dzielnicami, tym samym odciążając miejskie ulice nieprzystosowane parametrami do przenoszenia tak ogromnego ruchu samochodowego jaki jest generowany w śląskiej konurbacji. Dlatego funkcjonowania bez DTŚ już też nie wyobrażają sobie inne miasta położone w jej ciągu. Ten fakt potwierdza Bogusław Bernad z Działu Inżynierii Ruchu Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie.

– To jest droga, która spełnia funkcję „autostrady” aglomeracyjnej. Bez DTŚ układy komunikacyjne miast na jej przebiegu byłby sparaliżowane. Mamy tego dowody w sytuacjach zdarzeń drogowych. Jeśli do nich dochodzi na trasie lub na jej zjazdowych łącznicach korkują się wszystkie okoliczne ulice – podkreśla Bogusław Bernad.

O wadze komunikacyjnej trasy świadczy też jej wzmożone wykorzystanie od chwili niedawnego stworzenia dojazdu do Gliwic. W przypadku Chorzowa wzrost ruchu nastąpił niemal dwukrotnie. Na chorzowskim odcinku DTŚ obserwowane wcześniej natężenia wahały się pomiędzy 35 a 40 tys. pojazdów na dobę. Teraz nawet odnotowywany jest poziom 70 tys. pojazdów na dobę.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5