Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Dolny Śląsk

Dwa wielkie mosty największym wyzwaniem przy budowie S5 na Dolnym Śląsku

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 04.08.2016

PARTNERZY DZIAŁU


 

Dwa wielkie mosty największym wyzwaniem  przy budowie S5 na Dolnym Śląsku
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Dolny Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na budowie trasy ekspresowej S5 Wrocław – Poznań na Dolnym Śląsku trwa nasuwanie 750- metrowego mostu nad rzeką Widawa. Budowany jest też największy węzeł drogowy we Wrocławiu – w miejscu, gdzie S5 połączy się z obwodnicą miasta. Sporo problemów drogowcom przysparza też most przebiegający nad linią kolejową w okolicy Korzeńska. Tam roboty mogą być prowadzone prawie wyłącznie nocą.
Droga S5 Wrocław – Poznań na Dolnym Śląsku będzie liczyć 48 km. Podzielono ją na trzy odcinki:15 km drogi z Korzeńska do Prusic, 14 – kilometrowy fragment z Prusic do Trzebnicy oraz 19 km fragment, który połączy Wrocław z Trzebnicą. S5 włączy się w Autostradową Obwodnicę Wrocławia na węźle Wrocław Północ.

Nasuwają most od strony Poznania

Najbardziej odczuwalne dla kierowców są prace na trzecim odcinku. Obejmują one przebudowę ronda przy ul. Żmigrodzkiej we Wrocławiu – przy wjeździe na Autostradową Obwodnicę Wrocławia. Węzeł Wrocław Północ jest rozbudowywany, by połączyć AOW i drogę miejską z nową drogą ekspresową. Gdy te prace się skończą, w tym miejscu powstanie największy węzeł drogowy we Wrocławiu. Na razie jednak kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami i zwężeniami. Obecnie samochody przejeżdżają tam pod zamontowanym rusztowaniem wiaduktu postawionego wewnątrz ronda, który łączy S5 i AOW. Na zjeździe zabetonowano ustrój nośny wiaduktu powstającego wewnątrz ronda, wykonywane są roboty fundamentowe przy wiaduktach od strony zjazdu z AOW.

Roboty wykonywane są na wszystkich 18 mostach i wiaduktach zaprojektowanych w ciągu tego fragmentu drogi S5 oraz poprzecznych do niej. Największym obiektem inżynierskim jest most nad Widawą we Wrocławiu. Gotowa jest już 300 – metrowa część obiektu od strony Wrocławia. Rozpoczęło się nasuwanie kolejnych segmentów, tym razem od strony Poznania. Cały most nad Widawą będzie miał trzynaście przęseł i 750 metrów długości, według planów ma być gotowy pod koniec tego roku. W okolicach węzła Trzebnica wykonywana jest podbudowa z kruszywa łamanego. Podobne prace prowadzone są między Będkowem a Wysokim Kościołem oraz za węzłem Kryniczno w stronę Krzyżanowic. Koło Ligoty Pięknej wykonawca kładzie podbudowę bitumiczną i warstwę wiążącą.

Problemy z linią kolejową

Intensywne prace prowadzone są na drugim odcinku S5 – pomiędzy Trzebnicą a Prusicami. Tam roboty mostowe prowadzone są na 8 obiektach. Na części z nich trwa montaż rusztowań, zbrojenie i betonowanie poprzecznic. Nad wiaduktami, które będą przebiegały nad trasą i łączyły drogę lokalną prowadzone jest betonowanie płyt ustroju nośnego i wykonywanie ścian z gruntu zbrojonego. W ramach robót drogowych wykonawca buduje nasypy, układa warstwę podbudowy bitumicznej na odcinku próbnym. Na innym 500- metrowym odcinku układana jest warstwa mrozoochronna.

Na zadaniu pierwszym Prusice – Korzeńsk dobiega końca budowa prawej jezdni mostu nad rzeką Orla koło Korzeńska. Do zrobienia pozostała już tylko warstwa ścieralna nawierzchni. Następnie przyjdzie czas na próbne obciążenie drobne kosmetyczne poprawki – i będzie można przełożyć ruch dwukierunkowy z Drogi Krajowej nr 5 na prawą jezdnię drogi ekspresowej. Po przełożeniu ruchu możliwe będzie rozebranie starego mostu i – dalej - wybudowanie mostu na jezdni lewej.
Częścią tego odcinka jest most przebiegający nad torami kolejowymi linii Poznań - Wrocław. To właśnie on stanowi największe wyzwanie dla wykonawców. Obecnie trwają prace przy przęśle nad torami kolejowymi. Prowadzone jest deskowanie ustroju nośnego. Rusztowania wykonano w kilku etapach – przy planowanych zamknięciach ruchu kolejowego. Niektóre roboty są możliwe do prowadzenia tylko w nocy od północy do 4 rano - po zamknięciu odcinka linii kolejowej pomiędzy stacjami i wyłączeniu trakcji elektrycznej. Utrudnione są także przejazdy transportu budowlanego przez torowisko linii kolejowych. Po uzgodnieniach między GDDKiA i PKP wprowadzono dla potrzeb budowy tymczasowe rogatki kolejowe na ciągu drogi technologicznej, na których kierują ruchem specjalnie przeszkoleni dróżnicy.

Wszystkie odcinki mają być gotowe do końca 2017 r. GDDKiA zapewnia, że roboty przebiegają zgodnie z harmonogramem i nie ma opóźnień. Po zakończeniu budowy czas podróży w stronę Poznania skróci się o ponad 40 minut. W Korzeńsku dolnośląski fragment trasy ekspresowej połączy się z już istniejącym fragmentem S5 do Kaczkowa. Kolejne fragmenty S5 do samego Poznania również są już realizowane.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5