– Wydatki na badania i rozwój to 0,7-0,8% PKB w Polsce. Zgodnie z ocenami eksperckimi, jeśli jest to poniżej 1%, to jest to kierunek do zapaści w kraju – mówi profesor Leszek Rafalski, dyrektor naczelny Instytutu Badań Dróg i Mostów.
Mamy teraz okres doganiania innych. Żeby być liderem potrzebna jest koncentracja badań i nakładów na badania. W perspektywie finansowej 2014-2020 na badania i rozwój zostanie przeznaczona kwota ponad 8,6 mld euro.
Polskie przedsiębiorstwa są słabe jeśli chodzi o konkurencyjność międzynarodową. Dzięki Programowi Operacyjnemu Inteligentny Rozwój możliwa będzie realizacja wielu pomysłów i powstanie nowych rozwiązań.
Wiodącą rolę w tym będą pełniły przedsiębiorstwa. Trzeba zdefiniować obszary badawcze o największym potencjale rozwojowym. Potrzebna jest duża inicjatywa jednostek naukowych, przedsiębiorstw, ale też inicjatywa wspólna.
Jeśli chodzi o projekt Rozwój Innowacji Drogowych realizowany przez GDDKiA i NCBiR, jest on dobry dla sfery drogowej, on ułatwi stosowanie nowych technologii, powinny powstawać konsorcja do współpracy i realizacji projektów.
Najważniejsze obszary badawcze to oddziaływanie obciążenia na nawierzchnie drogowe oraz drogowe obiekty inżynierskie oraz metody ochrony dróg i drogowych obiektów inżynierskich przed pojazdami przeciążonym, metody diagnozowania nawierzchni drogowych, materiały i technologie wzmacniania oraz remontu nawierzchni drogowych.
Jeżeli będą dobre pomysły, konsorcja, koncepcje na realizację i dobry kontakt z zamawiającym i lepsza atmosfera we współpracy z nim, to być może uda nam się troszeczkę poprawić sytuację. Miejmy nadzieję, jednak ja pozostanę wobec tego sceptyczny.