Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Dyrektywa siarkowa: Nie wszyscy dostrzegają tylko minusy

| Paweł Rydzyński źródło: promyskat.pl/RynekInfrastruktury.pl 12.11.2014

 

Dyrektywa siarkowa: Nie wszyscy dostrzegają tylko minusy
Brzeg Bałtyku w Mrzeżyniefot. UM Trzebiatów/commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie wszystkie środowiska związane z biznesem portowym na Bałtyku krytykują wejście w życie tzw. dyrektywy siarkowej. Część ekspertów uważa, że nowe regulacje mogą przynieść pozytywy.
Pisze o tym portal www.promskat.pl, zwracając uwagę, że nadchodzące zmiany dotyczące dopuszczalnego limitu emisji związków siarki to poważny problem dla armatorów, ale można usłyszeć też głosy zadowolenia, pochodzące ze środowisk, które podkreślają znaczące korzyści płynące z wprowadzenia w życie nowych regulacji.

Przekonani, według informacji promyksat.pl, są np. naukowcy z Uniwersytetu Aarhus, którzy przeprowadzili niedawno obliczenia, które wykazały, że powietrze w wielu miejscach stanie się dzięki nowym przepisom znacznie czystsze: średnie stężenie dwutlenku siarki zmniejszy się w obszarze Jutlandii Środkowej o połowę. W samym Aarhus poprawa powinna być jeszcze większa.

Portal promyskat.pl zauważa jednak, że znacznie mniejszy entuzjazm przejawiają w tej materii przedstawiciele branży morskiej, pytając głośno, kto zapłaci najwięcej za czystsze powietrze. Według nich nie można wykluczyć, że nowe regulacje przyniosą skutek odwrotny od zamierzonego, a środowisko nic na ich wprowadzeniu nie zyska. Portal cytuje szefa Portu Aarhus Jacoba Flyvbjerga, który mówi, iż trudno przewidzieć, jakie będą konsekwencje dyrektywy siarkowej dla transportu. – Przewoźnicy będą ponosić wyższe koszty za paliwo, a kilku z nich już zapowiedziało podniesienie cen. Jeśli cały łańcuch transportu obierze tę strategię, to ostatecznie konsument będzie tym, który zapłaci – uważa Flyvbjerg.
Jego zdaniem, na problemach armatorów może skorzystać transport drogowy, a wówczas środowisko, jak zauważa Flyvbjerg, na pewno na zmianach przepisów nie zyska.

* * *

Dyrektywa siarkowa zobowiązuje armatorów do ograniczenia zawartości siarki z obecnego 1 proc. do 0,1 proc. w paliwach stosowanych na jednostkach kursujących m.in. po Morzu Bałtyckim, Morzu Północnym i Kanale La Manche. Armatorzy przygotowują się na wejście nowych przepisów w różny sposób. W większości decydują się na montaż sccrubberów, czyli tzw. płuczek spalin, które pozwalają na spełnienie norm emisji siarki przez statki, ale np. Stena Line zdecydowała się na pilotażowy montaż na jednym ze swoich promów instalacji paliwowej zasilanej metanolem. Jeśli testy wypadną pozytywnie, technologia ta zostanie zastosowana także na kolejnych 24 promach tego przewoźnika.

W grę wchodzą też np. silniki przystosowane do dwóch rodzajów paliw (dual-fuel). Rozwiązaniem przyszłościowym są natomiast być może promy napędzane silnikami elektrycznymi, „doładowywanymi” na lądzie bądź poprzez energię wiatrową lub słoneczną. Próby z wdrożeniem (na razie krótkich trasach, pomiędzy sąsiadującymi wyspami) promów elektrycznych są obecnie podejmowane w Skandynawii. Według wstępnych wyliczeń armatorów, wzrost kosztów paliwa w związku z nowymi regulacjami wynosić będzie ok. 12-15%.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5