– W pierwszej perspektywie finansowej polscy przedsiębiorcy inwestowali w urządzenia i maszyny do technologii asfaltowej pod realizowane wówczas inwestycje. Setki firm zostało zaskoczonych nagłą decyzją GDDKiA o dywersyfikacji technologii bez uwzględnienia potencjału wykonawczego branży – pisze dla portali „RynekInfrastruktury.pl” Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
Większy potencjał w asfalcie
Technologia asfaltowa ma większy potencjał wykonawczy, jest bardziej prorozwojowa i przewidywalna. Wykonawcy są lepiej przygotowani sprzętowo, kadrowo i pod względem doświadczenia do budowy dróg asfaltowych, ponieważ technologia betonowa była do tej pory rzadko stosowana w Polsce. Przykładowo, liczba polskich firm budowlanych doświadczonych w budowie dróg ekspresowych w technologii asfaltowej to około 300, z tego około 120 w pierwszej perspektywie finansowej pojawiło się na przetargach GDDKiA.
Polskich firm budowlanych doświadczonych w budowie dróg ekspresowych i autostrad w technologii betonowej jest zaledwie kilka. Są to duże firmy, często z obcym kapitałem, które wykonywały w Polsce pojedyncze kontrakty w technologii betonowej. Istnieje zatem duże ryzyko zagrożenia tych inwestycji czy błędów wykonawczych.
Zagrożenie złym wykonaniem inwestycji
Dodatkowe ryzyko złego wykonawstwa lub zagrożenia inwestycji wynika z faktu, iż GDDKiA w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego nie wymaga od oferentów wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie wiedzy i doświadczenia przy realizacji zadań polegających na budowie dróg w konkretnej technologii asfaltowej jak i betonowej.
W przetargach więc niezależnie od rodzaju technologii startuje porównywalna ilość firm, bo doświadczenie i wiedza w konkretnej technologii nie jest wymagana. Tak więc nagła decyzja o budowie w technologii betonowej praktycznie połowy kilometrów planowanych w nowej perspektywie dróg, nie tylko nie uwzględnia naszym zdaniem realiów rynku wykonawczego, ale jest również niezrozumiała i szkodliwa dla polskich firm, a co za tym idzie dla polskiej gospodarki.
Zapraszamy na III Kongres Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 8 października 2015 roku w Łodzi. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi rola funduszy prywatnych w budownictwie infrastrukturalnym oraz kwestia relacji między członkami procesu inwestycyjnego.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.