Partnerzy serwisu:

 

Lotniska | Krajowe - Warszawa

Eksperci: Duoport to szereg korzyści

| Emilia Derewienko źródło: RynekInfrastruktury.pl 31.08.2015

 

Eksperci: Duoport to szereg korzyści
fot. Lotnisko Chopina

 

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze chce wziąć pod swoje skrzydła nierentowne Modlin Airport i wraz z Lotniskiem Chopina stworzyć duoport, tym samym koncentrując usługi lotnicze na Mazowszu. „To sensowne rozwiązanie” – uważają eksperci, jednak inwestycja stanęła w miejscu. Dlaczego?
Eksperci są zdania, że duoport to bardzo dobre rozwiązanie, jednak inwestycja utknęła w martwym punkcie. Państwowe Porty Lotnicze w maju tego roku złożyły propozycję zakupu portu współwłaścicielom – Agencji Mienia Wojskowego (AMW, 34,43%), marszałkowi województwa mazowieckiego (30,37%) i burmistrzowi Nowego Dworu Mazowieckiego (4,81%), w celu utworzenia duoportu. Oferta nie spotkała się jednak z entuzjastycznym przyjęciem, gdyż żadna ze stron nie udzieliła odpowiedzi.

Same korzyści z duoportu

– Wyobrażam sobie szereg korzyści, płynących z utworzenia duoportu – mówi w rozmowie z naszym portalem Sebastian Gościniarek. – Począwszy od korzyści handlowych – większa siła przetargowa w stosunku do przewoźników, poprzez korzyści operacyjne, np. oszczędności zakupowe czy personalne oraz zalety o charakterze rozwojowym, innowacyjnym – komentuje.

– Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik argumentuje, że nie jest to dobry czas na rozmawianie o takiej transakcji. Zapewne chodziło o niesprzyjający okres kampanii wyborczej, aczkolwiek dla mnie nie jest to żadne wytłumaczenie – uważa ekspert rynku lotniczego z BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze, Sebastian Gościniarek.

Podobnego zdania jest Bartosz Baca, specjalista ds. portów lotniczych. – Oczywistą rolą w procesie zakupienia udziałów Modlina odgrywają tu kwestie polityczne, a także rola urzędu marszałkowskiego i całego województwa mazowieckiego. Trudno mi jednoznacznie ocenić, dlaczego marszałek Struzik i AMW tak chłodno reaguje na propozycję PPL-u – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.

Duoport zamiast Centralnego Portu Lotniczego

Duoport, czyli współpraca lotniska w Modlinie i Portu im. Chopina miałby być odpowiedzią na zamkniętą już koncepcję utworzenia Centralnego Portu Lotniczego. – Z tą koncepcją borykaliśmy się kilka lat – wspomina Bartosz Baca z BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy Doradztwo Gospodarcze. – Centralny Port Lotniczy miał być rozwiązaniem na problemy Warszawy, związane z ograniczoną przepustowością portu lotniczego im. Chopina. Lokalizacja obiektu utrudnia rozbudowę jego infrastruktury. Istnieją oczywiście różne sposoby zwiększania przepustowości o charakterze operacyjnym, takie jak lepsze zarządzanie operacjami na lotnisku, ale te możliwości również są ograniczone. Trwają spory, kiedy przepustowość lotniska Chopina się wyczerpie, ale wiadomo na pewno, że kiedyś to nadejdzie – dodaje Bartosz Baca.

Podczas gdy analizowana była jeszcze koncepcja Centralnego Portu Lotniczego, jako alternatywę podawano właśnie koncepcję kilku lotnisk. W celu zwiększenia przepustowości lotniczej na Mazowszu, powstała idea utworzenia tzw. duoportu. Pod uwagę brano nawet lotniska w Radomiu i Sochaczewie. Dzisiaj wiadomo, że w skład duoportu może wejść lotnisko w Modlinie i Port Lotniczy im. Chopina.

– System, w którym część ruchu obsługiwana jest przez Modlin, a inna część przez Lotnisko Chopina, jest jak najbardziej naturalny i sprawdzony na świecie. W myśl tego układu na lotnisku w Modlinie lądują przede wszystkim przewoźnicy niskokosztowi, a kiedyś wylądować mogą przewoźnicy czarterowi, samo lotnisko zaś jest tańsze. To wszystko łączy się w sensowną całość wtedy, kiedy rozwój obydwu lotnisk i zarządzanie nimi jest skoordynowane i nie idzie ze sobą w sprzeczności, a więc nie występuje walka o przewoźników. Kiedy w dodatku zarządzanie oboma podmiotami jest w rękach jednego przedsiębiorstwa, można uzyskać potężne korzyści. W tym też kierunku idzie koncepcja PPL-u i uważam, że jest ona całkowicie sensowna – mówi Bartosz Baca w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl”.



Interesuje Cię tematyka lotnicza? ZDG TOR zaprasza na pierwsze Forum Lotnicze, które odbędzie się 10 września w Warszawie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS